zondag 10 mei 2020

Appel, eitje! van Tooske Ragas


Appeltje, Eitje! van Tooske Ragas is een kookboek vol recepten, gemaakt in een handomdraai. Ideaal voor drukke gezinnen of tijdens momenten dat er weinig tijd overblijft om in de keuken te staan. Met dit kookboek is uren in de keuken ploeteren er niet meer bij.

Wat een ontzettende leuke cover! Tooske kijkt alsof je haar betrapt hebt bij het proeven en wat een heerlijk dik boek! Zestig recepten afgestemd op drukke gezinnen die toch goed en vers willen koken. Het boek is prachtig vormgegeven, maar wil niet echt lekker blijven liggen. Zelfs niet na veelvuldig over de vouw te hebben gewreven. Ik zou echt een kookboekstandaard voor dit boek aanraden. De inhoudsopgave is per categorie ingedeeld met daaronder de receptnamen. Ook is er een handige lijst toegevoegd met alle basics die je in huis “moet” hebben. De foto's zijn duidelijk en helder en zijn niet opgesmukt. De druipers zie je soms aan de lasagne schaal zitten. Iets wat bijna bij iedereen voorkomt. Wel jammer is dat niet elk gerecht een foto ernaast heeft. Bij sommigen zit er op een foto drie of vier recepten met daarbij de bladzijde waarop hij te vinden is. Ook is niet ieder recept afkomstig van Tooske zelf. Dit heeft ze wel duidelijk vermeld bovenaan het recept.

Dit boek bevat ook veel foto's van het gezin Ragas en de mensen die aan het boek gewerkt hebben. Persoonlijk heb ik daar niet zoveel mee. Ik ben echt iemand die voor de recepten gaat en de foto's van mensen die hun glas heffen op iets gauw overslaat. Ook zijn er een paar recepten bij waarbij ik gruwel als ik aan de combinatie denk, zoals boontjes met perzik. Uiteraard zal het heerlijk zijn, maar dat is niet aan mij besteed.

Het gerecht dat ik heb klaargemaakt staat op bladzijde 67; kippendijfilets met brie. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de smaken. Het was echt wennen, maar deze ga ik zeker nog een keertje maken! Dit boek bevat een enorme variƫteit aan recepten. Toch ben ik minder snel geneigd om dit boek uit de kast te pakken en er in te bladeren. Dat komt, en dat is heel persoonlijk, doordat de meeste recepten mij niet echt liggen. Het is heel lastig uit te leggen waarom. Ik denk vooral door de combinaties. Dit kookboek is toch, voor mij, iets meer voor speciale gelegenheden en als je echt een keer iets anders wil maken. Of juist wanneer je visite wil imponeren met een moeilijk uitziend gerecht, maar wat toch heel makkelijk te maken is. Appeltje eitje dus.

Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...