woensdag 20 mei 2020

Zon van Lucinda Riley


Titel: Zon
Auteur: Lucinda Riley
Uitgeverij: Xander Uitgevers B.V.
Publicatiedatum: februari 2020
Recensie door: Astrid
5 sterren



Electra heeft het allemaal voor elkaar: ze is bloedmooi, schatrijk en wereldberoemd. Maar achter dit perfecte plaatje gaat een kwetsbare jonge vrouw schuil, die de oplossing voor haar problemen zoekt in drank en drugs. Electra heeft, anders dan haar zussen, geen behoefte om te weten waar ze vandaan komt. Totdat ze een bijzondere brief ontvangt… Zon brengt de lezer van het bruisende, chaotische Manhattan naar de prachtige, uitgestrekte vlaktes van Kenia. Kan de zoektocht naar haar verleden Electra helpen haar problemen het hoofd te bieden?

Mijn recensie
Wow wat een verhaal. Vanaf de allereerste bladzijde zit je in het verhaal.
Ik ben een fervent thriller lezer, maar zo af en toe een roman tussendoor kan ik best waarderen.
Twee jaar geleden had ik de hele Zeven Zussen serie aangeschaft op mijn E-reader. Ze zijn een poos blijven staan op de Kobo. Ik hoorde steeds meer over deze serie, en door alle enthousiaste reacties ben ik in de vakantie in Frankrijk aan het eerste deel begonnen.
Ik schrok, het was een ‘ik’ boek. Dat is niet mijn favoriet. Maar na een paar bladzijdes zat ik in het verhaal en vergat dat het een ‘ik’ boek was. Astrid, dit is tegenstrijdig met wat je in je eerste zin aangeeft.
In die vakantie heb ik alle beschikbare delen uitgelezen, ik was verslaafd!

Toen ik dus de kans kreeg om voor Boekinkt het zesde deel te lezen was ik dan ook in de zevende hemel. In vijf dagen tijd was hij uit, terwijl het boek toch 635 bladzijden telde op mijn Kobo. Ik kon niet stoppen met lezen, en ik zat elke middag met Zon in de zon.

Dit keer gaat het over Electra, de jongste zus, en de meest succesvolle zus. Electra is topmodel en verdient bakken met geld. Ze drinkt liters wodka, gebruikt drugs en heeft verschillende bedpartners, ze leeft er gewoon op los. Maar toch is ze niet gelukkig….
Ze heeft nog niet de behoefte gehad om op zoek te gaan naar haar roots, maar dat verandert wanneer ze een brief krijgt. Ze weet eerst niet wat ze ermee moet en gaat daarom op zoek naar de brief die Pa Salt heeft achtergelaten. Die brief brengt verrassend nieuws en toch gaat ze op zoek naar haar roots.

Electra komt terecht in bruisend Manhattan en op de vlaktes en bush van Kenia. Het deel dat zich afspeelt in Kenia is werkelijk prachtig. Ik heb menig traantje weggepinkt.

Het verhaal is namelijk erg beeldend omschreven en je ziet ik zag dan ook alles echt gebeuren in je mijn hoofd. Ik zag alles voor me.
Electra gaat door een moeilijke tijd, maar met een stukje wilskracht en hulp van haar nieuwe vrienden komt ze er bovenop. De hoofdpersonen van dit verhaal komen echt tot leven.

In principe hoef je de serie niet echt op volgorde te lezen, want de verhalen staan los van elkaar. Maar als je het verhaal over Pa Salt mist, dan mis je ook de essentie van de verhalen en dat zou erg jammer zijn.

Zon heeft een cliffhanger van jewelste en ik was dan ook echt ontsteld toen het verhaal plots afgelopen was. Ik heb zeker een kwartier voor me uit zitten staren met de vraag waarom dit zo gedaan was, zo abrupt. Maar dit maakt dat ik nog meer verlang naar het zevende deel van deze serie.

De serie maar zeker het deel Zon raad ik echt aan om te lezen. Het is niet echt een zoetsappige roman, maar Riley neemt je mee op een prachtige wijze naar het heden en het verleden van Electra.
Zon krijgt vijf dikke kraaien van mij!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...