woensdag 27 mei 2020

Ogen van de duisternis van Dean Koontz


Titel: Ogen van de duisternis
Auteur: Dean Koontz
Uitgeverij: Prometheus
Publicatiedatum: april 2020
Recensie door: Tamara
 3,5 sterren

Op zoek naar een verdwenen zoon – en een giftig mysterie dat de wereld bedreigt.
Nadat haar zoontje Danny is omgekomen bij een tragisch verkeersongeval, stort Tina Evans zich volledig op haar werk. Totdat een jaar later op Danny's schoolbord de woorden NIET DOOD verschijnen. Is het een zieke grap, het tastbare bewijs van haar eigen onderbewustzijn, of iets heel anders? Tina begint een zoektocht naar de waarheid. Maar telkens wanneer de oplossing aan het licht dreigt te komen, worden mensen op brute wijze vermoord. De waarheid is zo angstaanjagend en gevaarlijk dat ze misschien maar beter verborgen kan blijven...

“Ze bleef aan het schoolbord denken. “NIET DOOD”

Voorop de cover prijkt een rode sticker met “Voorspelde deze thriller de uitbraak van het Coronavirus?” Mijn interesse was gewekt en ik plofte met de E-reader op de bank. Ik ben benieuwd!

Het verhaal gaat om Tina, die het verlies van haar zoon, een jaar geleden, nog steeds niet verwerkt heeft. Ze heeft de grootste moeite om hem niet overal te zien en krijgt steeds meer last van een schuldgevoel omdat ze hem niet heeft gezien. Volgens de rouwarts was het niet verstandig, aangezien Danny er ontzettend toegetakeld uit zou zien.
Maar tot op de dag van vandaag heeft Tina daar spijt van. Op een dag hoort zij een geluid en bij de eerste gedachte van een inbreker, gaat zij op zoek. In de kamer van Danny staat op een schoolbord “Niet dood” geschreven. De lucht in de slaapkamer wordt steeds kouder.
Steeds meer komen er van deze poltergeist fratsen en wanneer ook vreemden er last van krijgen, komt Tina tot de conclusie dat Danny haar om hulp vraagt.
Wanneer zij samen met Elliot (topadvocaat) besluit het graf van Danny te openen, begint de race tegen de klok. Iemand probeert dat te verijdelen en waar ze komen, volgt de dood hun op de hielen.

Het verhaal is goed te volgen en geen moment verslapte mijn aandacht. De karakters zijn goed beschreven en ik leefde echt mee met de liefdesperikelen van Tina en Elliot.
Wel vond ik het verhaal wat snel in elkaar geflanst. (Nadeel is wel dat ik nu weinig over kan vertellen want dan ga ik enorm spoileren!) Het ene moment reis je mee met Tina en Elliot en dan krijg je ineens 2 nieuwe namen voor de kiezen, waarvan je nog nooit had gehoord en die ineens een belangrijke rol spelen.

En dan het plot....Manmanman.... wat was ik teleurgesteld. (Ook hier kan ik niets in detail schrijven...spoileren enz. enz.) Maar laat ik het zo omschrijven. Tina kwam, Tina zag en Tina overwon en baf.... Het einde. Ik heb bijna mijn E-reader kapot geswiped omdat ik echt dacht dat er nog een hoofdstuk achteraankwam. Ik mis enorm “ja, en hoe nu verder?”. Hoe ontwikkelt het zich verder? Het boek telt 288 pagina's dus er had makkelijk een laatste hoofdstuk bij gekund. Of een epiloog … Op z'n minst een epiloog! Daarom heeft het plot maar 1 kraai gekregen.

En dan het Coronavirus. Wel vond ik toepasselijk (of creepy) vond is dat het virus “Wuhan400” wordt genoemd. En je krijgt een beetje een beschrijving van het virus. Maar verder was er weinig “virus-achtig” aan.

Conclusie: Een heerlijk boek waar je jezelf even helemaal in kan verliezen. Goed en gedetailleerd beschreven. En op het zwaar onbevredigend eind na, een echte aanrader.

Spanning: 4
Originaliteit: 4
Psychologische ontwikkeling personages: 4
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 4
Plot: 1


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...