maandag 25 november 2019

CTRL ALT DELETE van Tamara Haagmans



Wat verwacht ik van tevoren ?
Ik kreeg de vraag of ik dit boek wilde lezen en recenseren en vermits ik meestal wel nieuwsgierig ben naar nieuwe schrijvers, heb ik uiteraard ‘ja’ gezegd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig ervaring heb met Young Adults, en nog niet van boek of schrijfster had gehoord, maar dat heeft natuurlijk als voordeel dat ik geen specifieke verwachtigen had. Ik begin dan ook men een volledig open geest aan dit boek!


       
  Ook als de behandeling niet is aangeslagen, heeft het me in elk geval nog iets van tijd opgeleverd, en het inzicht over hoeveel mensen er mee hebben geleefd en dat nog steeds doen.

Mijn recensie :
CTRL ALT DELETE wordt verteld vanuit 2 standpunten, de jonge danseres Lily, herstellend van non-hodgkins, ambitieus om haar droom te verwezenlijken om in de clip van een populaire boysband te mogen dansen, en Jim, ook nog jong, maar toch al zeer succesvol in de computerwereld, vooral als bedenker en uitwerker van een bijzonder populair game. Bij hun eerste ontmoeting zijn er tussen de 2 alleen maar ergenissen, terwijl er toch ook signalen zijn dat beiden voor mekaar zijn voorbestemd. Het boek neemt ons mee op een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.
Als niet geroutineerd lezer van Young Adults was het al vanaf het begin prettig om een aanknopingspunt te hebben , cosplay is voor mij behoorlijk herkenbaar, met een volwassen dochter die ook geweldig ‘into princesses’ is, en dan ook regelmatig volledig uitgedost kinderen probeert op te vrolijken. Tot een jaar geleden zou ik die wending behoorlijk vreemd hebben gevonden, maar blijkbaar ben ik dus toch een beetje met de tijd mee...
Wat vooral over Lily en Jim opvalt in het boek is de kracht en het doorzettingsvermogen en de juistheid van hun inschattingsvermogen, ondanks hun jonge leeftijd zijn beide toch meer dan behoorlijk volwassen.
 Ik mis haar zo verschrikkelijk dat het pijn doet. Niet die onzin die je in boekjes leest, maar fysieke pijn. Alsof ik me gesneden heb. Erger dan kiespijn. Het is altijd aanwezig, al is het maar op de achtergrond.
Het vertelperspectief wisselt constant, en bovendien worden er ook af en toe redeijke sprongen in de tijd genomen, en dat maakt dat het boek bijzonder vlot leest en dat je heel erg nieuwsgierig bent naar hoe het verder gaat en waar het boek naar toe wil.
Is het een voorspelbaar verhaal ? Misschien wel, maar eerlijk gezegd heeft me dat in dit verhaal niet echt gestoord; ik vond het vooral een aangenaam boek, met de nodige emoties en ondanks het feit dat het meer een young adult is, is het boek toch ook wel een confrontatie met bepaalde aspecten van de realiteit.
Ik heb CTRL ALT DELETE alleszins graag gelezen, en geef het boek dan ook met heel veel plezier een dikke 4 kraaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...