vrijdag 29 november 2019

Bewaring van Graham Norton

Titel: Bewaring
Auteur: Graham Norton
Uitgever: House of Books
Gepubliceerd: November 2016

Het verhaal

Duneen is een rustig dorpje, ver genoeg verwijderd van de grote steden om z'n eigen charme te hebben behouden. Onder de inwoners bevindt zich de zwaarmoedige politieagent PJ, die een eenzaam, monotoon leven leidt en van maaltijd naar maaltijd leeft. Tot nu. Wanneer er een duistere ontdekking wordt gedaan op een bouwplaats bij de oude school, worden er lang verzwegen geheimen geopenbaard en komen oude twisten boven water, en blijkt het rustige, ooit onschuldige en in zichzelf gekeerde dorpje een duistere en inhalige kant te hebben.

De Auteur

Graham Norton (1963) is een Ierse televisie- en radiopresentator, komiek en acteur gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Hij is een van de spraakmakendste talkshow-presentatoren in de UK en The Graham Norton Show heeft ook in Nederland een groot publiek. Bewaring is zijn eerste spannende roman, een vernuftig verhaal over liefde, geheimen en verlies dat de sfeer ademt van Midsomer Murders.

Wat ik ervan vond

Een thriller van de hand van Graham Norton, wat moet je dáár nou van verwachten? Naar The Graham Norton Show kijk ik al jaren, maar dat is nooit genoeg reden geweest om een van Norton’s (autobiografische) boeken te lezen, waar er immers al een aantal van zijn. Met een thriller vind ik het toch een ander verhaal. Dan ben ik nieuwsgierig of iemand als Norton zich kan waarmaken als thrillerauteur.

Spoiler alert: een spannende roman schrijven kan Graham Norton zeker!


Vanaf de eerste bladzijde laat Norton je kennis maken met zijn personages, slaperige types in een slaperig Iers stadje, en dat doet hij goed. Het zijn mensen met hun eigen geschiedenis, typische karaktertrekken en geheimen, die prima uit de verf komen; de enige politieagent die Duneen heeft, de drie zussen die er nooit in slaagden uit Duneen weg te komen en tot elkaar veroordeeld zijn, de alcoholiste voor wie ware liefde niet weggelegd lijkt te zijn…

Laat die goed uitgewerkte personages vervolgens met elkaar in contact komen en je krijgt verrassende, vermakelijke situaties die je niet had kunnen voorspellen en je soms echt in de lach doen schieten. Introduceer er de vondst van een dood lichaam bij en dan wordt het pas echt feest.

Soms duurt een hoofdstuk iets te lang, maar ook daar kon ik me moeiteloos overheen zetten. Over het algemeen houdt de schrijfstijl van Norton er lekker de vaart in, en Duneen is een plek waar het als lezer prettig vertoeven is, dus als je er wat langer moet blijven hangen: who cares?


Norton’s schrijfstijl is sowieso een pluspunt; de stream-of-consciousness van elk personage is lekker pittig en vloeit prima. Deze personages hebben allemaal hun eigen stem (met een vleugje Norton er in, natuurlijk) en een eigen wil. Ondanks de wat makkelijk te voorspellen conclusie van Bewaring weet Norton je via zijn personages zelfs aan het twijfelen te krijgen en op het verkeerde been te zetten voordat het allemaal echt voorbij is.


Of Bewaring nou echt een thriller is, daar wil ik vanaf wezen. Er zijn genoeg momenten geweest dat ik op het spreekwoordelijke puntje van mijn stoel zat, maar net zo vaak voelde Bewaring eerder aan als een goede, humoristische roman. Ik vind niet dat een thriller per sé moet draaien om het succesvol om de tuin leiden van je lezers in een superspannend moordmysterie (al houd ik daar best wel van), maar ik kan bij Bewaring niet beslissen of het nou het een of het ander is.


Ik heb Bewaring uiteindelijk in ieder geval dichtgeslagen met het gevoel een goede spannende roman te hebben gelezen. Gewoon een goed, spannend boek. Zelfs van zijn epiloog werd ik blij.


Beoordeling:

Plot: 3
Originaliteit: 3.5
Spanning: 4
Schrijfstijl: 4
Psychologie: 4
Leesplezier: 4.5

Mijn conclusie is een dikke vier sterren voor Bewaring – thriller of niet. De enige vraag die mij nog rest is: Wanneer komt zijn volgende uit??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...