maandag 28 december 2020

Cold case 2 Countdown van Tina Frennstedt

 


Titel: Cold case 2: Countdown

Auteur: Tina Frennstedt

Uitgeverij: HarperCollins

Jaar uitgifte: oktober 2020

Recensie door: Karin

 3,5 ster



Wat vind ik van de cover?
Een grote waterpartij, stukken land, een onduidelijke figuur die in de verte lijkt te staren, de voorgrond is redelijk donker, de achtergrond is lichter, een zonsondergang misschien? Een beetje een mysterieuze cover, die helemaal in dezelfde sfeer zit als deel 1 uit deze reeks 'Verdwenen'.

Wat verwacht ik van tevoren?
De korte inhoud spreekt me best wel aan. Eerder dit jaar las ik het eerste deel 'Verdwenen', jammer genoeg had ik bij dit boek eigenlijk wel wat bedenkingen, waardoor ik op een eindoordeel van 2,5 kraaien uitkwam. Dat klinkt streng, maar op de één of andere manier ben ik alleszins nieuwsgierig genoeg om dit boek graag te willen lezen. Benieuwd of ik op een hogere score ga uitkomen.

Mijn recensie:
Het verhaal wordt vooral verteld vanuit het personage Tess, leidster van het cold-case-team, in relatief korte hoofdstukken, waardoor het verhaal zeker vlot weg leest. Af en toe wordt er een hoofdstuk verteld door 'de echtgenote', deze hoofdstukken geven een bepaalde spanning, je voelt dat er ook vanuit deze hoek iets zal gaan gebeuren. Verder verloopt de hernieuwde kennismaking met de hoofdrolspelers heel soepel. Er wordt wel naar het vorige verhaal verwezen, maar zonder dat er te diep op wordt ingegaan. Naast de lopende moordzaken en de cold case, wordt er ook aandacht besteed aan het leven van Tess en haar collega Marie, maar zonder te overheersen.
In tegenstelling tot deel 1 bevalt deel 2 me stukken beter, ik ergerde me destijds bijvoorbeeld soms aan een gebrek aan samenhang en soms aan moeilijke zinsconstructies, maar daar heb ik bij het lezen van 'Countdown' absoluut geen last van.

De ontknoping van de cold case had ik niet echt zien aankomen, en dat is altijd prettig. Wat me overigens ook bevalt, is de manier waarop de dader uiteindelijk gevat wordt, ik ga hier natuurlijk niet dieper op in, maar het is een beetje a-typisch en origineel, goed gevonden!

Ik vind het ook mooi dat in haar nawoord de auteur verwijst naar een onopgeloste moordzaak uit 1991, en aangeeft dat er overkomsten tussen de werkelijkheid en het boek zijn. Ik hoop dat voor deze familie ook ooit een cold-case-team de zaak kan oplossen.

Kortom, 'Countdown' is een aangename Scandinavische thriller, blij dat ik me niet heb laten tegenhouden door mijn mening over deel 1; kortweg, een goed boek en dus welverdiend 3,5 kraaien voor Cold Case 2 Countdown!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...