zaterdag 2 januari 2021

Gytha Lodge met Vanuit Het Donker

 


Korte inhoud:

Aidan Poole besluit om ’s avonds laat zijn vriendin Zoe te skypen. Ze neemt op maar verschijnt niet in beeld. Aidan hoort gerommel en er beweegt even kort een schaduw over het scherm. Terwijl hij wacht hoort hij hoe een bad volloopt. En dan, opeens, het geluid van een gewelddadige worsteling. Vervolgens een hoge gil. En dan stilte...

Aidan blijft wanhopig luisteren, twijfelt en belt dan de politie. Inspecteur Jonah Sheens krijgt de zaak toegewezen en in het huis ontdekken ze Zoe’s dode lichaam. Het onderzoek start, en het leven van de jonge vrouw wordt minutieus uitgeplozen. Iedereen was gek op Zoe, maar hoe langer het team onderzoek doet hoe vreemder de mensen in haar omgeving zich gaan gedragen. En wat moet Jonah denken van Aidan Poole. De man is getrouwd, en Zoe was een van zijn studenten…

 

Mijn mening:

In Het Donker is het tweede boek van Gytha Lodge, na “Op Een Dag”, een boek dat me erg kon bekoren. Ik was dan ook vol verwachting voor deze nummer twee, zeker na de vele intrigerende personages en bijhorende gebeurtenissen die de auteur zo goed had omschreven in boek één. Helaas was In Het Donker voor mij een iets mindere leeservaring, om verschillende redenen, maar bovenal omwille van de nogal cliché-relatie tussen leraar en studente, die in mijn ogen nog veel beter had kunnen uitgewerkt worden. In Het Donker is geen echt origineel verhaal – iemand die via digitale kanalen getuige is van een moord, werd al sinds de jaren zeventig ettelijk gebruikt – maar ik had mijn hoop wel gesteld op de personages, en die bleven helaas allemaal wat op de vlakte.

Hoofd- en terugkerend personage Johan Sheens is een typische Britse inspecteur die op een case wordt gezet, met een typische Britse politieploeg die vaak als randomvulling dienen. Hij maakte zijn opwachting al in Op Een Dag, en logischerwijze was het dan ook te verwachten dat hij in dit verhaal zou terugkeren. Dit mag geen obstakel zijn voor de lezer, gezien er weinig relatie is met het eerste boek, en je behalve hier en daar wat referenties, nog perfect kunt volgen. Veel karaktergroei is er niet voorzien.

Op een of andere manier voelde het moeilijker aan om in dit boek te komen, er was ook weinig connectie met de personages, en dat maakte dat ik toch een paar maal terug ben beginnen lezen. Zodra ik echter in het verhaal zat, ging het wel vlot en las ik het vrij snel uit. Jammer genoeg maakte dit wel dat ik te weinig voeling had met de personages, en dat ik ook doorheen het boek geen band met hen voelde. Aidan Poole kwam niet echt over als een aimabel man, maar meer als een personage dat maar al te goed wist wat hij deed toen hij een relatie aanging met een studente. Dat maakt hem niet echt een aangenaam iemand waar je met meeleeft.

Gytha Lodge heeft een zeer vlotte schrijfstijl en er zitten echt wel wat spannende elementen in het boek. Vooral voor fans van Britse reeksen is dit een aanrader. Verwacht echter niet al teveel psychologische diepgang of een verhaal dat lang bij zal blijven. Daarvoor is dit boek helaas teveel een eerder zwakkere middenmoot.

3 sterren

Lisa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...