dinsdag 3 mei 2016

De mensen van de ambulance van Mariette Middelbeek

Op de achterflap
De mensen van de ambulance en de meldkamer staan 24 uur per dag 7 dagen per week klaar om hulp te verlenen. In dit boek delen ze hun verhalen: van zware ongevallen tot aangrijpende 112-gesprekken en van heftige reanimaties tot hartverwarmende patiënten. Tijdens hun werk worden ambulancehulpverleners en meldkamercentralisten geconfronteerd met lief en leed, hoogoplopende emoties, paniek en soms bizarre situaties, maar vooral met mensen en hun verhalen.

Over de auteur
Mariëtte Middelbeek is auteur en journalist. Ze heeft inmiddels 6 romans en 4 jeugdthrillers op haar naam staan, die stuk voor stuk bestsellers zijn geworden. Naast haar romans en jeugdthrillers schrijft Mariëtte bundels met waargebeurde verhalen. In die serie verschenen Verhalen uit de ambulance, Redders langs de kust en Verhalen uit het kinderziekenhuis.

Cover
In de kleuren van de ambulance. en anonieme tekeningen van ambulancemedewerkers.
Ik denk dat het boek wel opvalt in de winkel, met name door het kleurgebruik. Omdat dit soort menselijke verhalen mij interesseren zou ik het boek zeker oppakken in de winkel.

Mijn mening
In het boek staan 64 verhalen over wat ambulance- en meldkamermedewerkers zoal mee maken.
Alle emoties komen langs. Verdriet, verbijstering, humor, boosheid enzovoort.
Na het lezen van dit boek heb ik nog meer bewondering voor de mensen die dit werk doen. Het is verre van makkelijk.

Wat mij opviel is dat er meerdere kinderreanimaties in het boek voorkomen. Heftig om te lezen, laat staan om mee te maken. Ik kan me voorstellen dat dat juist de verhalen zijn die je bijblijven, of je wil of niet.

Gelukkig is er ook ruimte voor wat luchtigere verhalen, al is ok daar het verhaal erachter toch weer triest. Maar de zieke AH-hamster is toch zeker een verhaal waar ik om moest glimlachen.

De verhalen zijn persoonlijk geschreven, maar zonder onnodig drama of sentimenten. Maar wel met ruimte voor gevoel. Als een verhaal heftig is geweest, dan wordt dat wel benoemd.

Wat ik prettig vond is dat bij meerdere verhalen de afloop ook bekend werd. En juist bij de verhalen waar je de afloop niet van hoort, vraag je je toch af hoe het verder is afgelopen.

De verklarende woordenlijst is handig, maar onhandig dat hij aan het einde van het boek zit. Ik ben niet zo'n type dat de hele tijd heen en weer gaat bladeren om de betekenis van een term te weten te komen. 

Als je geïnteresseerd bent in waargebeurd verhalen en zeker in het werken in de zorg, dan zou ik je dit boek zeker aanraden.
En voor mensen die zich misdragen tegen hulpverleners zou dit boek verplichte kost moeten zijn!


3,5 sterren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...