maandag 16 mei 2016

Goederen of niet?

Ik las de afgelopen week een bericht bij de regionale omroep waar ik heel verdrietig van werd.
Het ging over mensen met schulden en nou zou bij de veiling ook hun kat geveild worden. Hun kat!
Ik zou helemaal gek worden, denk ik, als ze mijn 2 poezenbeesten zouden willen veilen.
Het ging in dit geval niet om een huis-tuin-en-keuken-kat, maar een raskat. Maar toch, het is toch een levend wezen waar je voor zorgt en ( hopelijk ) van houdt.

Uiteraard: schulden moeten betaalt worden, daar ben ik het helemaal mee eens. En als je niet op tijd reageert, is het ook voor de hand liggend dat er beslag op het een en ander gelegd wordt. Voor het zover is, zijn er al veel stappen voorbij gegaan waar je niet afdoende hebt ( of hebt kunnen ) gereageerd. 
Maar dat dan je levende have ook tot veilinggoed wordt gerekend, daar schrik ik van. En dat wist ik helemaal niet.
De deurwaarder zegt zelfs: "dat het ook heel sneu is als de auto geveild wordt... "

Nou ken ik deze beste man niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat hij zelf geen huisdieren heeft. Want zou hij ze wel hebben, dan zou hij deze opmerking niet gemaakt kunnen hebben...

Nu ging het om een kat. Maar ook rashonden en ( zeer regelmatig ) paarden worden geveild.
Ik begrijp dat er ook economische waarde aan een rasdier zit, maar ik denk dat in veel gevallen de emotionele waarde veel groter is.
En dan zit je al in een nare situatie van schulden, en moet je ook nog je lieve dier opgeven. Je dier dat vaak een klankbord voor je is. Dat onvoorwaardelijk van je houdt.

Voor de wet blijft een dier een goed en geen levend wezen. Als dierenvriend kan ik daar met mijn pet niet bij. Dieren leven, voelen, geven liefde. Een koelkast kan dat bijvoorbeeld niet...

Nogmaals, ergens begrijp ik het wel...

Maar mijn gevoel zegt aan alle kanten: dit kan niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...