zondag 1 mei 2016

Mening over De zelfmoordclub van Arto Paasilinna

Enkele tientallen mannen en vrouwen hebben gereageerd op de advertentie 'Heb jij zelfmoordplannen?' In een touringcar zijn ze onderweg naar het noordelijkste puntje van Finland, waar ze zich in de ijskoude zee willen storten. De absurde gebeurtenissen onderweg zetten de groep op andere gedachten, maar bij het eindpunt aangekomen wil de chauffeur koste wat kost aan het oorspronkelijke plan vasthouden.
Mijn mening: Dit boek was me aangeraden door iemand die er heel enthousiast over was dus dat maakte me nieuwsgierig. Het is me tegengevallen. Ik dacht dat het super grappig zou zijn maar ik vond het langdradig. Vooral de laatste 100 blz. had ik moeite mijn aandacht bij het verhaal te houden en ben ik dan ook regelmatig stukjes over gaan slaan. Het is een verhaal over een roadtrip met mensen met zelfmoordneigingen maar door de vele opsommingen van plaatsen lijkt het wel een reisgids/reisverhaal. Ook het feit dat mensen heel de tijd worden genoemd met voor- en achternaam of beroep plus achternaam maakt het lezen niet plezieriger. Er wordt een afstand gecreĆ«erd waardoor ik me niet betrokken voelde bij de personen. Het verhaal wordt vooral verhalend verteld met weinig dialogen en niet veel diepgang. Ik zal niet snel een ander boek van deze schrijver van de plank pakken. 2**

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...