vrijdag 8 april 2022

Op reis in de boekenkast van Sarah Verhasselt

 


 


Sarah Verhasselt (°1988) is leerkracht Nederlands voor anderstaligen. Ze woont met haar man en driejarige dochter in Dendermonde. Sarah houdt van lezen, schrijven en zoetigheid. Stiekem gelooft ze dat in elk kind een veellezer schuilt.

 

Jarenlang was Sarah boekenrecensent voor culturele tijdschriften en websites. Maar de lokroep om zelf te schrijven werd steeds groter. In 2017 schreef ze Een miljoen voor middernacht en won ze de Averbode Verhalenwedstrijd. Haar tweede kinderverhaal De joyrider verscheen in 2021.

Sarah haar eerste jeugdboek De verdwenen medaille werd in februari 2022 gepubliceerd bij Phoenix Books.

 


 

1. Heb je 1 of meerdere boekenkasten?

Ik heb verschillende boekenkasten: enkele lage kasten die net onder de schuine wand van onze bureauruimte passen en een grotere, ingebouwde boekenkast.

 

2. Heb je een indeling in je kast? Bijvoorbeeld gerangschikt op alfabet, kleur, genre, dikte, boek,..

Jarenlang rangschikte ik mijn boeken alfabetisch. Sinds we in ons huidige huis wonen, heb ik een deel van mijn boeken op kleur gesorteerd. Het lukt me wonderwel om alles terug te vinden. Voorlopig toch...

 

3. Welk soort boeken heb je het liefst in je boekenkast? Kies je voor hardcovers, gesigneerde exemplaren,...

Ik lees het liefst paperbacks, omdat die zo makkelijk in de hand liggen. Bovendien zijn ze makkelijk mee te nemen. Uiteraard heb ik ook veel mooie hardcovers. Die leen ik niet zo graag uit ;-)


 

4. Wat zijn je drie toppers uit je boekenkast die je nooit meer kwijt wil?

Een paar jaar geleden kocht ik – uit pure nostalgie – de volledige Tillermans-serie van Cynthia Voigt tweedehands. Als tiener kon ik me helemaal verliezen in deze reeks over vier kinderen die op zoek gaan naar hun verre grootmoeder. Het voelt goed om de serie in huis te hebben.

 

Verder ben ik gehecht aan een gesigneerd boek van Amélie Nothomb. Ze is zo’n speciale schrijfster. Haar boeken zijn bevreemdend en herkenbaar tegelijk.

 

Ten slotte koester ik ook een prachtige pop-up editie van De kleine prins die ik cadeau kreeg van mijn man. Het blijft een universeel verhaal dat zoveel mensen heeft geraakt.

 


5. Noem drie ongelezen boeken uit je kast en geef de reden waarom je ze nog steeds niet gelezen hebt.

Ik heb veel grote klassiekers nog niet gelezen, vaak omdat ik het verhaal al ken dankzij boekverfilmingen.

 

6. Hou je al je boeken bij of maak je graag ruimte en hoe doe je dat?

Toen ik nog recenseerde, kreeg ik veel gratis boeken. Daardoor raakten mijn kasten gauw gevuld. Tegenwoordig streef ik ernaar om alleen de beste boeken bij te houden. Dus af en toe ruim ik op en gaat er iets naar de kringwinkel of een boekenruilkast.

 

7. Welk boek staat nog op je verlanglijstje om je boekenkast /en mooi mee aan te vullen?

Ik zou graag nog de volledige Harry Potter-reeks in het Engels hebben. Maar er bestaan zoveel verschillende edities! Dat wordt moeilijk kiezen. De laatste boeken uit de reeks heb ik zowel in het Nederlands als in het Engels, omdat ik destijds niet kon wachten op de vertaling.

 


8. Wie zijn boekenkast wil jij nog graag zien?

De boekenkast van Bieke Vanlaeken en Annick Bardijn, mijn collega-jeugdauteurs bij Phoenix Books.

 

9. Heb jij naast je gewone boekenkast ook nog een e-reader?

Ja, die heb ik ook. Handig om mee te nemen of om ’s avonds in bed te lezen!

 


10. Hoe ziet de boekenkast van de toekomst eruit?

Ik hoop nog steeds met “echte” boeken, naast e-books. Persoonlijk denk ik dat mooie edities een soort verzamelobjecten zullen worden. Zoals de langspeelplaat blijft voortbestaan naast streamingdiensten zoals Spotify.

 


De verdwenen medaille


Dit debuut is een spannend en grappig jeugdboek voor iedereen vanaf 10 jaar. Binnenkort lees je op dit blog onze recensie.

 

Hannah verhuist met haar moeder naar oma Ida in Distelveen. Midden in het schooljaar. Zal ze er wel nieuwe vrienden kunnen maken? Algauw heeft ze andere problemen. Tijdens de rommelmarkt in Distelveen verdwijnt oma’s kostbare medaille. Hannah gaat meteen op onderzoek uit. Ze maakt kennis met haar rare buren en met een steeds terugkerend slangensymbool … Lukt het haar om de medaille terug te vinden?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...