maandag 18 april 2022

Water van Holly Black

 




Wat een duistere wereld vol gruwelijke wezens en boosaardige faeries.

 

Holly Black heeft blijkbaar al meerdere avonturen geschreven die zich in de faerie wereld afspelen. Deze serie schreef ze al voor de bekende Erfhame trilogie maar werd pas later vertaald.

 

‘Water’ is voor mij de eerste ontmoeting met deze auteur en ik ben heel erg benieuwd of ik ga houden van de start van deze urban fantasy reeks.

 

Kaye Fierch is niet zoals iemand anders. Naar school is ze amper geweest en ze drinkt, rookt en is vrij egoïstisch. Doordat ze opgroeide bij een moeder die droomt van een carrière in een muziekgroep heeft ze geen gewone jeugd gekend. Rondzwerven en haar moeder helpen als ze dronken was en een baan hebben om bij te dragen in het onderhoud waren de normaalste dingen.

 

Op haar zestiende verhuizen ze naar Pennsylvania naar haar oma en wat haar vooral blij maakt is dat ze dan haar vriendin Janet terug ziet.

Eerst voelt ze zich weer een vreemde eend in de bijt. Ze is niet echt sociaal en nogal veel bezig met zichzelf maar dan komt de grote omwenteling. Wanneer ze een knappe jongen redt wordt ze ongewild deel van een heftige machtsstrijd.

 

Stilaan wordt duidelijk hoe bijzonder dit meisje wel is en al snel blijkt dat niets is zoals het lijkt. Samen met onverwachte bondgenoten en vijanden komt ze terecht in een op het eerste zicht lieflijke wereld maar deze is wreed geworden door de vreselijke schepsels die allen uit zijn op macht en genot.

 

Holly Black schildert een palet van boosaardige magische wezens en ook elfen zullen na dit boek nooit meer dezelfde zoetsappige ideeën bij me oproepen. Haar universum is duister, de avonturen van Kaye zijn gevaarlijk en sommige scènes zijn ronduit gruwelijk.

 

In het begin moet ik wennen aan de afstandelijke Kaye maar hoe verder het verhaal vordert hoe meer ik over haar te weten kom. Stukje bij beetje worden vreselijke zaken opgehelderd en komt de echte Kaye naar buiten.

 

Roiben en Corny vind ik erg complexe en fascinerende personages en stilaan word ik meegenomen in de fantasie van Holly Black.

 

‘Water’ is soms wat chaotisch maar de twists en beeldende schrijfstijl samen met de worldbuilding en de intrigerende karakters betoveren me uiteindelijk toch. Hoewel dit niet het juiste woord is want alles is zo intens en donker in deze inktzwarte wereld die doordrenkt is van slechte magie.

 

Kaye ontdekt al snel dat vertrouwen op deze nare magische plaats geen goed idee is. Kan ze uiteindelijk iemand echt haar hart schenken en zichzelf zijn?

 

Na 'Water' ben ik benieuwd naar 'Bloed' omdat ik heel graag nog meer wil vertoeven in deze grimmige maar magnifieke locatie. ‘Water’ is ontzettend fantasierijk en duister en ondanks enkele mindere puntjes wil ik meer ontdekken van deze bestseller auteur.

 

3,5 Inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...