maandag 29 juni 2015

Column

Het gevaar komt van...ja, van waar eigenlijk???

Ik ben een kind van de jaren '80. Althans, ik ben geboren begin jaren '70. In de jaren '80 begon mijn bewustwording van de wereld om mij en wat er speelde in de wereld. Zowel in het groot, als in het klein.

In die jaren was het duidelijk wie de "slechterik" was, en nee, dan bedoel ik niet de Baron van Bassie en Adriaan...
Het gevaar kwam uit het Oosten, het zogenaamde Warschau-pact. Wij woonden veilig aan de goede, en vrije kant, van het Ijzeren Gordijn.
Goed, hier in het vrije Europa waren dan wel regelmatig bomaanslagen, maar dat was allemaal voor een hoger en beter doel...Vrij Ierland, Vrij Baskenland, Vrije dieren, Lief voor mensen en ga zo maar door.
Nee, datgene waar we echt bang voor waren, was DE KNOP die zowel de Sovjet Unie als de Verenigde Staten hadden. Een knop die echt niet zo 1,2,3 ingedrukt zou worden.
We leefden een vrij zorgeloos leventje, al wisten we dat toen natuurlijk niet.

Toen kwam uiteindelijk 2001. En de wereld stond op zijn kop. Alle veiligheid die we voelden was in 1 klap verdwenen. De dag dat er 2 vliegtuigen zich in het WTC boorden, en een 3e vliegtuig probeerde te "landen" op het Pentagon...Doelbewuste acties. Acties die, denk ik nog steeds, bedoeld waren om vooral heel veel angst te zaaien...En ik moet toegeven, dat is zeer goed gelukt! 
De buurman, die moslim was, werd niet meer vertrouwd. Want die was ook vast "net zo". Al bleek in Nederland, dat juist de niet-moslim buurman gevaarlijk te zijn, denk aan de moordenaar van Pim Fortuyn, de schutter in Alphen a/d Rijn en de aanslag op de Koninklijke familie...
Maar goed, het gevaar kwam van Al Qaida. Na New York volgden nog grote aanslagen in Madrid en Londen. Maar verder viel het hier in het Westen nog wel mee. 
En laten we eerlijk zijn: ons gevoel van veiligheid wordt bepaald door wat er in onze achtertuin gebeurt. Dus een tereuraanslag in Madrid vinden we erger dan in Pakistan, want dat is een ver van mijn bed show...

En nu...nu is er IS. Twee lettertjes maar....maar wel 2 lettertjes die dood en verderf zaaien. En voor welk doel? Mij is het inmiddels niet meer duidelijk. Het voelt voor mij alsof het alleen maar om het bang maken gaat. De grote bek, zodat je uiteindelijk het schoolplein ( de wereld ) kan regeren.
Ik denk ook dat waar Al Qaida nog redelijk gestructureerd overkwam, IS vooral een stel losgeslagen wilden zijn. Gevaarlijke wilden.
In januari is natuurlijk de aanslag op het tijdschrift Charlie Hebdo geweest. Dat ging ons bevattingsniveau al te boven. Maar vandaag ( vrijdag 26 juni ) zijn er 3 aanslagen tegelijk geweest. In Frankrijk, bijna om de hoek. In Tunesië in een toeristengebied en in Koeweit bij een moskee. Ik vind dat beangstigend.

Soms verlang ik terug naar die naïeve veiligheid die we in de jaren '80 hadden. Een wereld waarin de dingen duidelijk waren: je hoorde of bij de Verenigde Staten of de Sovjet Unie. Lekker overzichtelijk.
Nu weet ik soms in mijn eigen land wat ik wel of niet zou kunnen zeggen. Dus kies ik er voor om maar gewoon te zeggen wat ik kwijt wil, in de hoop dat ik niemand dusdanig tegen de schenen schop dat ik moet gaan uitkijken.
Want ondanks alles....ik geloof in een Nederland van het vrije woord, maar met respect voor de ander!

Juul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...