zondag 3 juni 2018

Het vijfde slachtoffer van James Grippando


Het verhaal
De teller staat op vier. Vier blanke vrouwen, allemaal op exact dezelfde manier vermoord en achtergelaten in hetzelfde gebied. Bij alle vier is het gezicht ingesmeerd met as. De politie van Florida is er dan ook van overtuigd dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Openbaar aanklager Abe Beckham is in gedachten al een profiel van de moordenaar aan het opstellen als er een vijfde slachtoffer wordt gevonden. Hoewel er overeenkomsten zijn met de eerdere zaken, zijn er ook verschillen. Deze vrouw is namelijk zwart ... én ze is een bekende van Abe.
Dan verdwijnt zijn echtgenote spoorloos - vlak nadat zij en Abe hevige ruzie met elkaar hadden. Opeens is hij niet langer de good guy die op misdadigers jaagt, maar is hij zelf hoofdverdachte in een gecompliceerde moordzaak ...

Cover
Zwart-wit, een liggend vrouwenhoofd. Mysterieus, maar niet mysterieus genoeg om hem op te pakken in de winkel. Teveel 13 in een dozijn.

Mijn mening
Het duurde even voor ik in het boek kwam. Ik moest erg wennen aan de schrijfstijl. Ik denk vooral omdat die anders is dan het vorige boek dat ik las. Het schakelen tussen 2 boeken.

Je beleefd het boek vanuit het perspectief van Openbaar Aanklager Abe Beckham.
Hij blijkt persoonlijk betrokken te zijn bij een van de slachtoffers. FBI-agent Victoria Santos doet er alles aan om zijn schuld te bewijzen. Maar is hij wel schuldig?

Naast de moorden snijdt het boek een interessante geschiedenis aan. Die van de geschiedenis van de slavernij in Florida. Tot in 1941 werden slaven ingezet om het suikerriet te kappen. Met de hand, met een machete. De omstandigheden waren net zo slecht als uit de tijd van de slavernij die in de 19e eeuw afgeschaft zou zijn. Onvoorstelbaar.

Het verhaal zit wat mij betreft goed in elkaar. Voortdurend worden mogelijke scenario's opgeworpen, de een wat geloofwaardiger dan de ander. De uiteindelijke dader vond ik niet verrassend, al wordt zijn motief niet helemaal duidelijk. Dat blijft teveel een vraag. Er zijn meerdere scenario's van hoe hij tot zijn daad is gekomen mogelijk. Dat vind ik jammer. Een open einde is prima, maar een dader zonder duidelijk motief...eigenlijk zou dat niet moeten mogen!

Het is een prettig boek om te lezen. Interessant ook. Alleen jammer dat ik na afloop toch met een onbevredigd gevoel achterbleef.
Om die reden dan ook:

3,5 sterren




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...