donderdag 22 juni 2023

De terugkeer van Mia – Samuel Bjørk

 


Weer teruggekeerd op ‘haar’ eiland Hitra denkt Mia Kruger na over een leven buiten de politie. Maar dan krijgt ze bezoek van het jonge meisje Sofia die haar om hulp vraagt bij het opsporen van een vermiste vriend. Jonathan verdween drie jaar geleden en Sofia is ervan overtuigd dat dat haar schuld is.

Wanneer er vervolgens het lichaam van een tienermeisje op het eiland gevonden wordt, met daarnaast de naam van Jonathan in het bloed geschreven, kan het niet anders dat de twee zaken met elkaar in verband staan. Holger Munch wordt gevraagd om de zaak van de moord op zich te nemen en zo worden Munch en Mia met elkaar herenigd.

 Na de voor mij enigszins tegenvallende prequel ‘Sneeuwwit’, waar ik de toegevoegde waarde niet zo goed van zag, was ik heel blij om weer een echt ‘Mia en Munch’ te kunnen lezen. En dat was een fijn weerzien!

 Oké, heel spannend werd het verhaal niet, maar ik vond het heerlijk om weer te worden meegenomen in de manier van denken van Mia Kruger. Ook de wisselwerking tussen haar en Holger Munch was weer als vanouds interessant. Door de korte hoofdstukken leest het verhaal vlot weg, en ondanks dat de spanningsboog niet zo heel sterk is, is het verhaal boeiend genoeg om lekker door te lezen. Dit heeft deels ook te maken met dat naast de sympathieke hoofdpersonages ook de andere personages erg interessant worden neergezet.

 En ja, ook al had ik al snel het vermoeden dat één van die personages op z’n minst bij de twee zaken betrokken was, toch had ik niet van tevoren kunnen bevroeden hoe dit precies in elkaar stak. Altijd fijn wanneer je niet rechtstreeks naar de dader geleid wordt, maar nog een paar keer op het verkeerde been wordt gezet.

 Ik vond het niet het sterkste deel uit de serie, de drie voorgangers (de prequel niet meegeteld) vond ik interessanter. Maar desalniettemin is het wel gewoon een prettige en vlotlezende thriller en doet het me in ieder geval weer uitkijken naar een volgend deel van deze serie.

 

3,5 inktpotje

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...