maandag 28 augustus 2023

Station Malma – Alex Schulman

 


De ouders van de zesjarige Harriet besluiten te gaan scheiden. Wanneer ze een gesprek opvangt, hoort ze haar beide ouders zeggen dat ze allebei de voorkeur geven aan het in huis nemen van haar zus Amelia. Uiteindelijk komt Harriet toch bij haar vader terecht en vertrekt haar moeder met haar zus naar een andere woonplaats. Harriet mist haar zus maar het contact tussen de zusjes wordt afgehouden. Wanneer er na twee jaar eindelijk een ontmoeting plaatsvindt, gebeurt er iets heftigs. De breuk tussen de zussen is definitief.

 Twintig jaar later ontmoet Harriet Oskar, die als een blok valt voor de mysterieuze en ongrijpbare Harriet. Hun relatie verloopt stormachtig en samen krijgen ze een dochter: Yana. Het lukt Oskar echter niet om de extravagante en ongrijpbare Harriet bij te benen, en wanneer Yana elf is verdwijnt haar moeder van de ene op de andere dag. Wanneer haar vader jaren later overlijdt, gaat Yana op zoek naar antwoorden. Wie was haar moeder echt en waarom is ze zo plotseling uit haar leven verdwenen? En wat heeft de breuk tussen haar moeder en haar zus hiermee te maken?

 Destructieve familierelaties is blijkbaar een dingetje voor Schulman want ook zijn vorige boek ‘De overlevenden’ was opgebouwd rondom dit thema. En net als bij dat boek vond ik het verhaal weer mooi en indrukwekkend maar het blies me niet omver.

 Schulman houdt je bij de les in dit boek. Het hele verhaal is opgehangen aan de treinreis naar Malma, die je niet één keer doormaakt, maar wel drie keer, in verschillende tijden, en met verschillende hoofrolspelers. Dit maakt het lezen niet eenvoudig en ik heb verschillende keren even stil moeten houden bij het lezen om even te recapituleren om wie het nu ging in de verschillende hoofdstukken. Vooral met het uit elkaar houden van de moeders en dochters had ik vooral in het eerste gedeelte van het boek moeite. Ook wordt er regelmatig teruggeblikt op gebeurtenissen uit het verleden. Doordat ik zo bezig was met alles te plaatsen had ik vooral aan het begin van het boek minder oog voor de prachtige taal die Schulman gebruikt. Gelukkig lukte dat gedurende het lezen steeds beter.

 Want mooi is het boek zeker. En omdat tot op het laatst onbekend blijft welke dingen er nu precies gebeurd zijn, blijft het verhaal intrigeren. De sfeer is ontzettend geladen. Toch miste ik iets, een bepaalde urgentie in het verhaal. Dat Harriet beschadigd is, dat is vanaf het begin al voelbaar. Toch moest ik meteen denken aan een ander boek wat ik eerder dit jaar las: ‘Dat beloof ik’ van Roxanne van Iperen, waarin het ook om verstoorde familierelaties gaat. Waar ik in dat boek de pijn duidelijk voelde, bleef dat hier voor mij op de achtergrond.

 Qua taal en verhaalopbouw vond ik dit tweede boek van Alex Schulman dan ook weer prachtig. Maar net als bij ‘De overlevenden’ miste ik net dat stukje dat het verhaal me bij doet blijven.

 4 inktpotjes

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...