Auteur:
Renate Dorrestein
Uitgever:
Podium
Gepubliceerd:
Juni 2016
De
Auteur
Renate
Dorrestein (1954) neemt een unieke positie in binnen de Nederlandse
letteren. Haar romans werden genomineerd voor vele prijzen, waaronder
de Libris Literatuur Prijs, AKO Literatuur
Prijs,
Trouw/NS Publieksprijs en The International IMPAC Dublin Literary
Award. Haar oeuvre werd bekroond met de Annie Romein Prijs en zij
ontving de jonge Gouden Uil voor Verborgen
gebreken.
In 1997 schreef zij het Boekenweekgeschenk Want dit is mijn lichaam
en in 2008 het Boekenweekessay Laat me niet alleen. Haar roman De
stiefmoeder verscheen in 2011 en stond op de tiplijst van de AKO
Literatuurprijs 2012.
In
februari 2013 verscheen De blokkade, waarin zij op nietsontziende
wijze de oorzaken en gevolgen van haar eigen writer's block
onderzoekt. In 2015 verscheen haar roman Weerwater.
Het
Verhaal
Zeven
soorten honger speelt zich af in een exclusief kuuroord aan de
Nederlandse kust, waar maatschappelijk geslaagde mannen hun
overtollige kilo’s proberen kwijt te raken. In dit statige landhuis
worden amper calorieën geserveerd en krijgt het begrip
lichaamsbeweging nieuwe dimensies. Voor de gasten staat er veel op
het spel: ze mogen pas weg als ze hun streefgewicht hebben bereikt.
Wie opgeeft, betaalt een netto jaarinkomen als boete. En díe
dreiging blijkt te werken.
Toch
kampen Nadine en Derek Ravendorp, het echtpaar achter dit succesvolle
instituut, met problemen die ze ondanks hun lange, gelukkige huwelijk
niet met elkaar kunnen delen. Hoe lang kunnen die geheimen nog
verborgen blijven? Wie is die zwerver die door Nadine wordt
binnengesmokkeld? Hoe goed is Derek eigenlijk in boekhouden? En
vooral: hoe loopt het af met het anorexia-meisje dat door haar vader
is meegenomen naar de prestigieuze afslankvilla?
Zeven
soorten honger biedt voedsel voor de geest zoals alleen Renate
Dorrestein het kan opdienen. Een spannende, lichtvoetige en energieke
roman over een van haar grote thema’s: eten of gegeten worden. En
natuurlijk over de liefde. Ze schreef misschien wel het lekkerste
boek voor deze zomer.
Wat
ik ervan vond
Zoals
de liefde door de maag heet te gaan, zo gaat zelfbehoud hier via de
portemonnee.
Nadine
Ravendorp heeft alles onder controle. De filosofie van haar William
Banting afslankkliniek kent ze van binnen en van buiten en lééft
ze, en door de verschillende verhalen/feiten die ze over eten verteld
in haar innerlijke monoloog krijg je soms het gevoel dat je als
nieuwe cliënt een rondleiding krijgt door de afslankkliniek - en
waarom ook niet? Eten is overal om ons heen in de samenleving en we
zijn er allemaal tot op zekere hoogte mee bezig.
Nadine
maakt indruk, met het beeld dat je krijgt van haar gedisciplineerde,
correcte instelling en haar persoonlijke visie op voedsel. Dat beeld
begint echter algauw barsten te vertonen wanneer haar man afreist
naar een congres in Reykjavik; het gelukkige stel blijkt niet alles
met elkaar te delen,
met
grote gevolgen. Zo zie je maar weer dat zelfs het meest geslaagde
leven ontregeld kan worden met de introductie van een paar nieuwe
factoren die niemand verwacht had. Want hoe goed je alles ook kan
plannen, wie houdt er nu rekening mee dat je ineens een zwerver in
huis hebt? En ook al run je een kliniek die gespecialiseerd is in
succesvol afvallen, dat betekent niet dat je een meisje met een
eetstoornis succesvol kan laten aankomen.
Dit
ontdekt Nadine al doende en het is fascinerend om te zien hoe ze toch
probeert de controle te bewaren.
De
gebeurtenissen en onthullingen die Nadine's perfect georganiseerde
leventje in de war brengen, zijn zo goed getimed met zulke gevolgen
dat het lijkt alsof je langs een auto-ongeluk rijdt op de snelweg
(dat stel ik me tenminste zo voor); je kunt gewoon niet wegkijken en
wilt weten hoe ze zich hier in vredesnaam uit gaat redden. Hoe ver
gaat ze voor haar eigen zelfbehoud?
Renate
Dorrestein beschrijft in hoofdstukken die elk een dag van de week
beslaan hoe Nadine's leven ontrafelt, met een vlotte en af en toe
echt hilarische pen, maar laat daarbij wat mij betreft te veel liggen
wat Nadine's eigen geschiedenis met eten betreft. Ook de verhaallijn
van Hedwig, de anorexiapatiënte, wordt niet tot een duidelijk einde
gebracht. Zeven Soorten Honger is vermakelijk, scherp en goed
opgebouwd, maar komt tot een wat zachtgekookt einde. Misschien is
Dorrestein iets teveel gewend geraakt aan haar vaste thema’s, zoals
eten of gegeten worden.
Hoe
dan ook, ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Zwak einde of
niet, dit is hoe een roman hoort te zijn: duidelijke verhaallijnen
met personages die echte ontwikkelingen doormaken. Stop Zeven Soorten
Honger vooral in je vakantiekoffer!
Plot: 3
Originaliteit: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Psychologie:
4
Leesplezier: 4,5
Leesplezier: 4,5
Yfke
Brandhout
Geen opmerkingen:
Een reactie posten