dinsdag 16 februari 2016

10 redenen waarom Zweden de moord op Olaf Palme niet oplost door Marc Pennartz

10 Redenen waarom Zweden de moord op Olof Palme niet oplost van Marc Pennartz

Het verhaal
Op 28 februari 1986 om 23.21 uur werd de Zweedse premier Olof Palme doodgeschoten langs een drukke straat in het centrum van Stockholm. Dertig jaar later is de moord nog altijd onopgelost.
Hoe kon dit gebeuren in het voorbeeldige, vreedzame Zweden? Wat ging er mis tijdens het politieonderzoek? Werd Palme het slachtoffer van een samenzwering? Of was de licht ontvlambare crimineel Christer Pettersson de dader? En wie was eigenlijk die andere man die de politie, buiten het zicht van de media, als hoofdverdachte beschouwde?
10 Redenen Waarom Zweden De Moord Op Olof Palme Niet Oplost voert de lezer mee naar de plaats van de misdaad, volgt en analyseert de vaak bizarre sporen, vertelt waarom Palme zowel geliefd als gehaat werd, verklaart waarom de moord een cold case is geworden en geeft desondanks antwoord op de meest prangende vraag: wie haalde de trekker over?

Cover
Straat met, naar je aanneemt, de bloedvlek van de moord op Olof Palme. 

Mijn mening
Toen Olof Palme werd vermoord was ik 13. Ik kan het mij dan ook nog goed herinneren. Ik wist bijvoorbeeld het jaar nog en dat hij naar de bioscoop was geweest. En dat Palme iemand was die zich uitsprak tegen bijvoorbeeld het Apartheidsregime in Zuid Afrika.
Dus toen gevraagd werd of ik dit boek wilde lezen heb ik geen moment geaarzeld, graag!

In dit boek wordt aan de hand van 10 argumenten uitgelegd hoe het komt dat de moord, na 30 jaar, nog steeds niet opgelost is. 
Tijdens het lezen val je van de ene verbazing in de andere en denk je regelmatig: "hoe is dit in vredesnaam mogelijk in een Westers, en ontwikkeld land?". Er zijn dingen gebeurd die je eerder in een achtergebleven gebied of een niet democratisch land zou verwachten.
Bewijzen zoeken bij je eigen denkspoor, ipv het denkspoor aan te passen aan bewijzen. Getuigen beïnvloeden. Getuigenissen jaren op een plank laten liggen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik wil ook niet teveel van het verhaal weggeven.

Het boek eindigt met een fictief verhaal waarin de schrijver beschrijft wat er door de dader heen gegaan kan zijn. Hoe hij tot zijn daad is gekomen en hoe hij het uitgevoerd heeft. En gek genoeg is dat bijna het meest geloofwaardige in het hele boek. Alle daadwerkelijke gebeurtenissen zijn zo onwaarschijnlijk, dat als je ze in een fictief verhaal zou gebruiken, dat men dan zou zeggen dat het teveel van het goede ( of slechte ) is.

Na het lezen denk ik wel dat ze de daadwerkelijke dader onder ogen hebben gehad, en ook onderzocht. Maar door teveel andere sporen en tunnelvisies is het nooit tot een vervolging gekomen. En deze verdachte is inmiddels overleden. En daarmee ook de meest waarschijnlijke kans om deze geruchtmakende moord op te lossen.

Ik vond het wel een verwarrend boek. En dan verwarrend in de zin dat je weigert te geloven dat dit daadwerkelijk zo gegaan kan zijn. Het is allemaal te bizar voor woorden!

Als je geïnteresseerd bent in moordonderzoeken en true crime, dan is dit boek wat mij betreft zeker een aanrader. Ik heb het met veel interesse gelezen.

4 sterren

Julia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...