vrijdag 26 februari 2016

Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) van Astrid Harrewijn

Wat is het toch heerlijk om het soort boeken af te kunnen wisselen. Zo beland ik in het nieuwe boek van Harrewijn. Mijn eerste boek pas van haar,terwijl ik lees dat ze al zeven romans gepubliceerd heeft.

Omslag
Knalrood en opvallend. De herenhuizen van Amsterdam in zwart silhouet afgebeeld net als de vrouwspersoon op de voorgrond. Tram 5 met Museumplein duidelijk aanwezig. De drie hoofdrolspelers werken ook alle drie voor een museum.

Het verhaal start als een wervelwind en voor ik het weet ben ik tientallen bladzijdes verder. Humor en vaart brengen de zussen Kiki en Noor bij elkaar. Uiteindelijk gaan die met vriend Joost een huis in Amsterdam delen op de Herengracht. Alle drie werkend in de kunstwereld. Dus maken ze 1 afspraak: er wordt thuis niet over werk gepraat.
Dat wordt lastig als Noor op een schandaal in de kunstwereld stuit en ze er nergens over kan praten. Noor gaat op onderzoek maar moet bij zich zelf ten rade tot welke prijs ze gaat.

Als een extra draadje loopt de moeizame relatie van Noor met thuis/Maastricht. Moeder is veeleisend ten opzichte van Noor,wil graag een kleinkind en ziet Noor graag getrouwd met Eward. Een mooie quote over familie is de volgende in het boek:

Familie is een noodlottige vereniging van personen met tegenstrijdige belangen waarvan elk op zichzelf het met de rest oneens is en slechts twee of meer hetzelfde voelen, waarbij ze als het erop aankomt zich combineren om gezamenlijk een ander lid te hinderen.

Mooi bedacht door Harrewijn. En wat is dan mijn mening over dit chicklitachtige boek? Is het niet eerder een feelgood roman? Ik vind het echt een aanrader voor mensen die van dit genre houden, maar zelfs voor andere lezers. Harrewijn schrijft niet te ingewikkeld,maar met een voortrazende vaart stormt ze door het verhaal. Ze zet leuke hoofdpersonages neer; de twee zussen Kiki en Noor als twee absolute tegenpolen. De wilde en de degelijke. En ook de regels van het genre worden keurig gevolgd: romantiek, je losweken en je zelf ontdekken in de wereld (letterlijk in dit boek). Daarnaast schrijft ze zo boeiend over de kunstwereld. Over vooral Vincent van Gogh, waar in een dorp hier vlakbij heel Zundert Van Gogh uitademt. Het Rijks waar ik pas met vrienden was. Harrewijn vertelt zoveel over van Gogh dat ze een groot bewonderaar moet zijn maar in ieder geval veel research heeft moeten doen. Volgens mij maakt ze bijna iedereen lekker om eens een museum binnen te gaan stappen.
Ik heb gewoon plezier gehad om dit verhaal te lezen. Veel hardop gelachen en nog veel vaker een grote glimlach.
Een boek wat ik zo achterelkaar uitlas!

Schrijfstijl 4
Leesplezier 5
Psychologie 4
Originaliteit 3


Vier sterren voor Drie vrienden, een huis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...