zondag 28 februari 2016

Boekkronkel n.a.v. Nodig van Joelle Charbonneau



Nodig...
Wat heeft iemand nodig? Dit in tegenstelling tot wat iemand wil, dat is wensen.

Ik vind bijvoorbeeld heel erg dat ik boeken nodig heb. Zonder boeken kan ik mijn leven niet voorstellen. Ik heb het ook echt nodig, het ontsnappen aan de werkelijkheid, die nou eenmaal niet altijd leuk is.
Ik begrijp best dat er genoeg mensen nu zullen denken: Nodig? Boeken? Wat een onzin! Boeken zijn luxe. Geen eerste levensbehoefte. 
Nou...voor mij wel dus!

Objectief beschouwd zijn de dingen die mensen echt nodig hebben uiteraard de primaire levensbehoeften: dak boven het hoofd, voedsel en drinken, kleren. En helaas zijn er teveel mensen op de wereld die 1 of meer van deze basisbehoeften niet hebben. Erg genoeg.

Toch denk ik ook dat het begrip "nodig hebben" zich aanpast aan wat je gewend bent.
In de westerse wereld heeft, praktisch, iedereen een computer. Je kan ook wel zeggen dat je tegenwoordig niet zonder kan. Veel overheidszaken gebeuren steeds meer digitaal, denk bijvoorbeeld aan de belastingaangifte. Dus ja, in deze maatschappij heb je een computer nodig. In Afrika zal daar zeker anders over gedacht worden.

Ik denk ook dat mensen sociale contacten nodig hebben. De één is wel socialer dan de ander, maar iedereen heeft te maken met andere mensen. En dat heb je ook nodig. Voor werk. Medische zorg. Boodschappen. Overal kom je mensen tegen.
Ik kan heel goed alleen zijn, kies daar ook vaak bewust voor. Maar ik kan ook enorm genieten van het samenzijn met vrienden. Gelukkig heb ik een redelijk grote vriendengroep, mensen die al lang deel uitmaken van mijn leven. Mensen die meer als familie voelen dan mijn daadwerkelijke familie. Ik heb die dierbare mensen echt in mijn leven nodig.

Nodig klinkt als een objectief begrip. Maar is redelijk subjectief. Het ligt er maar net aan waar je opgroeid. Denk ik...

Maar denk er maar eens over na....wat heb jij 

Nodig....

Julia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...