dinsdag 16 februari 2016

Liegen

Liegen.

Bah, ik heb er een hekel aan!

Heb ik dan nooit gelogen? Tuurlijk wel, zei ze met het schaamrood op haar wangen. Een leugentje om bestwil. Gelijk een goed excuus. Maar wat is dan een leugen om bestwil?

Iemand niet willen kwetsen, jezelf indekken of je gelijk willen halen door te liegen...hmmm

Moeilijk, ik ben geen psychologe. Ik moet wel bekennen dat ik mij er schuldig aan heb gemaakt. Jullie niet? Kom nou, dat maak je mij niet wijs! Niemand ooit een snoepje teveel gepakt en het verzwegen om straf te ontlopen?
Maar waarom zou je liegen over boeken die je hebt gelezen?

De uitslag van een enquête, hier onlangs geplaatst, kwam voorbij. Ik heb gegniffeld en nog harder gelachen om de reacties. Nee, ik heb niemand uitgelachen, begrijp de reacties zelfs heel goed.  Puur omdat wij lezen voor onze lol/plezier, eigen beleving, ons willen laten vervoeren naar andere werelden. Daarom kunnen wij ook niet begrijpen waarom mensen liegen over de boeken die ze hebben gelezen.

Mijn mening is dat die uitslag niet is gehouden onder de vrijwillige lezers. Mijn gegniffel is gebaseerd op mijn vorige stukje wat ik schreef. Waar ik in aangaf geen groot lezer te zijn geweest. Ik mocht graag schrijven, dichten en lezen van strips en ‘flut’ boekjes, zoals de bouquetreeks. Even tussen haakjes, die worden tegenwoordig ook verfilmd, iets voor jullie? Persoonlijk zie ik liever mijn eigen arrogante dokter in plaats van een acteur, maar dat heb ik wel vaker met verfilmde boeken.

Terug naar mijn leugen. Laat ik het maar bij mij zelf houden. Sorry, meneer Wolters, mevrouw Vermeulen en Dhr. Stronk (overige namen ben ik vergeten). IK HEB GELOGEN! Ik heb de boeken niet gelezen die jullie op de lijst hadden gezet. Als puber zijnde had ik andere interesses. Dat begrijpt u toch wel? U bent toch ook jong geweest? Toch bedankt voor de mooie cijfers die ik van jullie heb mogen ontvangen. Ik heb kennelijk de uittreksels goed bestudeerd. Misschien klinkt dit sarcastisch, toch zonder jullie zou ik nu niet schrijven, lezen en er van genieten. Die mogen jullie in jullie zak steken.

Liegen bah! Mijn excuses.
De uitslag van die enquête vind ik een lachertje. Lezers liegen niet, waarom zouden ze? Tegenwoordig lees en schrijf ik voor mijn plezier. Verdorie, nooit gedacht dat ik mijn leraren nog eens zou bedanken. Bij deze.
Trouwens ook nooit gedacht dat ik hier openlijk zou opbiechten dat ik heb gelogen over de gelezen boeken.
Beowulf en Kafka, ik denk dat jullie het met mijn excuses moeten doen. 


Echt niemand die heeft gelogen over zijn/haar gelezen boeken?

Nancy


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...