zaterdag 6 februari 2016

De verzamelaar van Diana van Hal

Over de auteur:
De verzamelaar is het thrillerdebuut van Diana van Hal, pseudoniem van de schrijfster Diana Ruwaard. Diana is werkzaam op een medisch laboratorium.
Schrijven heeft altijd in haar bloed gezeten. Haar vurige wens: een thriller schrijven.

Cover:
Nu heb ik begrepen dat de cover ondertussen is vernieuwd. Ik heb de ‘oude’ nog in handen en laat ik het zo zeggen, de nieuwe cover vind ik een meer dan goede beslissing!
182 bladzijden, geen heel dik boek. Een debuut dus ik ben extra benieuwd!

Achterflap:
In Medford Massachusetts wordt het lichaam van een jonge vrouw ontdekt, begraven in het Middlesex Fells reservaat. Al gauw blijkt dat het om een seriemoordenaar gaat. Wanneer ze de moordenaar dood terugvinden, staan de rechercheurs voor een raadsel. Tactisch rechercheur Spencer Bennet wordt belast met de zaak.
DNA-analist Jennifer Rowley ondersteunt rechercheur Bennet met haar expertise. Samen met haar collega’s probeert ze zo snel mogelijk al het materiaal van de zaak te onderzoeken in een race tegen de klok. Er zijn nog een aantal vrouwen vermist, die waarschijnlijk in handen zijn gevallen van deze seriemoordenaar.
Spencer en Jennifer kampen beiden met een verleden. Daardoor trekken ze naar elkaar toe, maar houden elkaar op afstand. Voor een van de twee zal zijn of haar grootste angst werkelijkheid worden.

Mening:
Ik moet in het begin heel even wennen aan de schrijfstijl. Soms haast staccato en met korte hoofdstukken. Het wennen gaat snel voorbij en ik geniet. Het verhaal begint gelijk vanuit slachtoffer Katie Caudill en eindigt met de zin:

‘Zo, dat was de laatst.’ Een mannenstem. ‘Nu is de verzameling compleet.’

Vanaf nu ben ik alleen nog maar geboeid en wordt het verhaal vanuit verschillende invalshoeken verteld: moordenaars, slachtoffers en hoofdpersonages Jennifer en Spencer komen afwisselend aan bod. Dit loopt allemaal  smeuïg in elkaar over, wordt zeer beeldend geschreven en het leest dan ook als een trein. Ik zie het allemaal als een film voor me.
Een man laat zijn hond uit, denkt wat verdachts te zien en schakelt de politie in. Het eerste lijk wordt al snel gevonden. En daar begint het gedonder. Het ene lijk volgt de ander snel op en vrouwen verdwijnen uit het niets.
Zo komen we al snel bij de hoofdpersonages Jennifer Rowley en Spencer Bennet uit. Leuke side-kicks zijn Caitlin en Mark en vooral Caitlin is een verfrissend iemand met humor in dit verhaal. Dat van Hal op een medisch laboratorium werkt is duidelijk. De onderzoeken worden dan ook af en toe op een andere wijze dan ik gewend ben beschreven, dat is een meer dan prettige verrassing en het is aandachtpakkend en origineel. Van Hal gaat grof geweld niet uit de weg. Met samengeknepen ogen en buik las ik bepaalde stukken over de seriemoordenaars Jimmy en Edward en hun slachtoffers: het is gruwel, het is lomp en bruut, het is grof en het is bovenal steeds spannend. Gaandeweg kom je ook meer te weten over Jimmy en Edward, en van een gelukkige jeugd was dus geen sprake.
Daartegenover staat de relatie tussen Jennifer en Spencer en hun samenwerking in het onderzoek naar de moorden. Beiden met hun eigen rugzak, naar elkaar toegroeiend met een vleugje romantiek. Ik hou daar gewoon van. Mooi en subtiel uitgediept , beiden op bizarre wijze hun partner verloren, het schept een band.
Het plot in zijn geheel zit gewoon goed in elkaar. Stukje bij beetje vorderen de onderzoeken, wordt de kluwen ontward en komen ze dichterbij, ondertussen zelf gevaar lopend. De spanning zit hem niet in de dader, je weet wie dat is maar vooral richting einde gaat het van spannender naar pageturning.
En dan denk je dat het verhaal gewoon af is en dan komt van Hal met een einde…….dat ik hoop dat ze opschiet met het vervolg. En zo blijkt dat in 182 bladzijden een heel compleet en zeer goed verhaal past! Al had het van mij best nog langer mogen duren.

Conclusie:
Spanning: 4
Schrijfstijl: 4,5
Plot: 4
Leesplezier: 4,5
Originaliteit: 4

Vier dikke sterren voor De verzamelaar.
Karin

1 opmerking:

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...