donderdag 18 februari 2016

In seizoenen van Judith Visser


Het verhaal
Wat gebeurt er als je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent en door nalatigheid van het ziekenhuis niet meer geholpen kunt worden? Dat je ‘in seizoenen’ moet gaan denken? Annabel Wismar (59) laat het er niet bij zitten en zoekt haar heil bij Belgische artsen, die haar nog wel willen behandelen. Haar zoon David twijfelt geen moment en trekt bij zijn moeder in om haar te verzorgen. In de periode die volgt leren zij niet alleen elkaar maar ook zichzelf op een andere manier kennen.

Cover
Wit, meisje met een fazantenveer voor de ogen. Mooi, eenvoudig, zou hem zeker wel oppakken in de winkel om de achterflap te lezen.

Mijn mening
Wauw! 
De laatste bladzijden heb ik in tranen gelezen. Het is een mooi monument. 

Het verhaal wordt door 2 personen verteld:
* Annabel, de moeder en de patiënt
* David, de zoon

Als Annabel in de Daniël den Hoedkliniek te horen krijgt dat ze kanker heeft en dat ze meteen ook uitbehandeld is, weigert ze zich daar bij neer te leggen. Haar zoon wil er al helemaal niks van weten dat zijn moeder terminaal is. Samen gaan ze naar Leuven waar de artsen wel een poging willen wagen en Annabel niet opgeven.

Tussendoor lees je mee in het dagboek van Annabel, dat ze bijhield toen ze 14 was. Via dat dagboek worden bepaalde handelingen en angsten van Annabel uitgelegd.

Wat David betreft heb ik ambivalente gevoelens.
Aan de ene kant begrijp je dat hij bang is zijn moeder te verliezen. Ook heeft hij behoorlijk last van verlatingsangst nadat zijn vader het gezin heeft verlaten.
Aan de andere kant valt hij met zijn acties soms net over het randje van wat acceptabel is en doet hij iets wat ik persoonlijk verwerpelijk vind.

Het boek gaat, voor mij, over het loslaten van je verleden. Maar ook je er juist aan vastklampen omdat je de toekomst niet aan denkt te kunnen.

De thrillers van Judith Visser kunnen mij niet bekoren. 
Deze roman heeft mij echter omver geblazen.

5 sterren



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...