zaterdag 20 februari 2016

Op de premiere van Hartstocht, een theaterthriller!

Hartstocht, een thriller

Dit keer geen boek, nee, Thrillerlezers was uitgenodigd voor een heuse toneelpremière. In de oudste schouwburg van Nederland: de Leidse Schouwburg. En mij viel de eer te beurt om namens het blog aanwezig te zijn. Hoe leuk is dat?!

Bij de schouwburg gekomen mochten we over de rode loper. Dat die hooguit 3 meter lang was, mag de pret niet drukken. Het was een heus rode loper-momentje.
Binnen moest ik mij melden bij de kassa. Ik was onvindbaar. Help! Hier had ik vannacht al over gedroomd, zie je wel...sta je daar voor Piet Snot...Tot ik de geniale ingeving had om de naam van het oppercheffie te noemen: Ja, die kenden ze wel en er lag een persenvelop klaar. Pfoe! Dat was op het nippertje en al bijna een thriller op zich. En dan moest het toneelstuk nog beginnen...

We ( ik had goede vriendin Joanne meegenomen ) hadden mooie plaatsen. Negende rij vanaf het podium en dan een beetje links van het midden. Eerste rang. 

In de persmap stond een vervelend bericht. Eén van de acteurs, Evert van der Meulen, is dinsdag geschept door een bus en heeft zijn bovenbeen gebroken. Geen première voor hem dus. Heel sneu. Zijn rol is tijdelijk overgenomen door Tijn Docter die maar 2 dagen heeft gehad om zich de rol eigen te maken.

Het verhaal

Geschreven door Koos Terpstra en Nhung Dam

Een afgelegen landhuis; een vrouw komt thuis na een bezoek aan haar moeder. In tegenstelling tot zijn berichtgeving, treft zij haar man niet thuis. Wat volgt is een stormachtige avond vol onverwachte ontwikkelingen. Hartstocht, een thriller laat de duistere drijfveren zien achter wat vrienden en geliefden elkaar aandoen. Hoever gaan we voor de liefde?

Rolverdeling
De Cast

Patty - Oda Spelbos
Elizabeth - Sandra Mattie
Max - Vincent Croiset
Julius - Tijn Docter

De meningen

Vriendin Joanne had zich een andere voorstelling gemaakt bij het begrip thriller. Het verhaal was namelijk niet eng. Veelal zelfs komisch. Er werd veel en hard gelachen.
Ik vond het zeker wel een thriller. Het zit voor mij niet altijd in eng. Het verhaal was spannend, vol met onverwachte wendingen en ook afwachting: zou ze het daadwerkelijk doen?
De onderhuidse spanning was mooi. Zeker de worsteling van Patty die zich ontworsteld heeft aan een asociaal milieu en zich nu staande probeert te houden in de upper class. Actrice Oda Spelbosch was zeer geloofwaardig.
Sandra Mattie was zeer op haar plek als elitaire vriendin van Patty. Ondanks alles wat er gebeurde, ze probeerde haar waardigheid te behouden.
Vincent Croiset heeft mijn hart gestolen door totaal wanhopig op de bank maar kaas te gaan zitten wegwerken. Weinig woorden, maar die scene zei zoveel...
Vincent Croiset
Dat Tijn Docter maar 2 dagen had gehad om om de rol zich eigen te maken was niet te merken. Hij was een zeer overtuigende ietwat wereldvreemde Julius. 
Ik heb hard gelachen om het toneelstuk en genoten van het goede spel. Als je overweegt naar het theater te gaan, wil ik deze thriller zeker aanraden. Je gaat, denk ik echt, niet teleurgesteld worden!

Na afloop was het borreltijd met alle gasten en acteurs.
Er liepen wel aardig wat BN-ers rond, al herkende ik de meeste alleen van gezicht. De 2 die ik wel met naam herkende heb ik meteen ook naar hun mening over het toneelstuk gevraagd.
Zowel Hans Sibbel ( Lebbis, cabaratier ) en Carine Crutzen ( actrice uit oa Pleidooi ) waren heel enthousiast. De plotwendingen werden verrassend genoemd. Evenals de onderhuidse spanning die goed voelbaar was.
Carine Crutzen

Ik kreeg ook nog de gelegenheid om een foto van de cast te maken. Samen met een journalist. Stond ik daar met mijn klikklak-toestelletje naast een meneer met een, vast wel, professionele camera. Best hilarisch. Maar...ik stond er wel!

Joanne en ik hebben een heerlijke avond gehad. Goed toneel gezien en interessante mensen gezien en gesproken.

Gaat dat zien!


Hartstocht, een thriller
Nu in het theater!



Juul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...