maandag 17 april 2017

Maurice van Anne-Laure Van Neer

De omslag is mooi van eenvoud. De lijn wordt voorgezet van het debuut door een silhouet van een (mans)persoon te plaatsen. Hij heeft een doornenkroon op zijn hoofd, dus de kink met de Messias wordt gemaakt. Het Rode druppeltje komt ook terug op deze kaft. Was het vorige boek wit als hoofdtoon, nu voert zwart dat. 

Het verhaal gaat over Maurice, die zich zelf als De Verlosser van de mensheid ziet. Hij heeft er lustig op los gemoord en de Alfamensen die hem voor de voeten liepen of reden verwijderd van onze aardbol. Op het sterfbed moet hij echter zijn moeder beloven te gaan stoppen. Hij mag nog 1 persoon doden en de juiste persoon heeft hij al in gedachten. Echter komen er zoveel personen op zijn pad die hem aan het twijfelen en in verwarring brengen, dat het hem in uiterst komische ontwikkelingen brengt. Wie gaat het uiteindelijk worden? En wie verlost eigenlijk wie in dit verhaal?

Met Justine, haar debuut, verraste Anne Laure Van Neer mij al door haar spitsvondigheid waarmee ze veel hilariteit en leesplezier opwekte, dus bij de vooraankondiging van Maurice wist ik dat dit boek niet onder kon gaan doen.
Kom Op, een boek over de nieuwe Verlosser  die van zijn moeder niet meer mag moorden met nog 1 troefkaart in handen. En dan zoveel mensen ontmoeten die in aanmerking komen...

Ik moest het boek in gedeeltes lezen door drukte overal, kon zo wel fantaseren hoe het zou zijn om een Maurice op het werk te hebben lopen. Het verhaal reisde dus mee.

Terwijl ik zeker erg genoten heb van opnieuw een origineel , vlot geschreven en mooie plotwendingen verhaal, heb ik een paar punten van kritiek:
Het woord thriller zou ik hier niet op plakken, maar dat staat ook  ergens op de omslag. Als je het zou oppakken vent de gedachte nu ga ik eens thriller, dan wordt je teleurgesteld. Ik denk dat er meer spanning in had gekund. Er gebeurt namelijk genoeg, maar omdat alles in een decor van een John Lantingachtige sfeer plaatsvind, kan de spanning niet de boventoon boven dit komische geweld voeren. Kan het verhaal iets te veel humor bevatten? Ja, is mijn mening. Iets wat rustmomenten in het verhaal hadden het nog sterker gemaakt.
Het heeft nu een te veel aan overweldigende hilarische momenten op bijna elke bladzijde.
De elementen hoe een verhaal zogenaamd spannend gemaakt zou moeten worden zijn namelijk wel aanwezig in Maurice:
Elke keer komt er weer een nieuw brokje info waardoor je je afvraagt hoe dit zal gaan aflopen. Er zijn verrassende plotwendingen die uiteindelijk naar een geweldig einde toewerken. Zo vind ik bijvoorbeeld de vondst van het geheim van Maurice zijn dochter fantastisch bedacht, zo ook de samenkomst van personen uit het debuut. Let wel: Maurice is volkomen los leesbaar. Alleen voor de lezers van het vorige boek volgt een aha erlebnis. Het boek zit vol met zeer originele vondsten.
Ik kijk uit naar een derde boek waar de humor iets meer gedoseerd wordt en wat minder repeterende gebeurtenissen zitten. Ik heb namelijk ontzettend genoten en deze vrouw heeft een zeer bijzondere eigen stijl van schrijven waar ze hopelijk nog heel veel van gaat laten zien.

Originaliteit 5 ( als het hoger kon, zou het hoger zijn)
Spanning 2
Schrijfstijl 4
Leesplezier 4,5
Plot 5
Psych 5

4,5 ster voor Maurice 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...