zaterdag 12 februari 2022

Het geheim van Winterplas van Mathias Maho

 


Wat een ongemeen spannend en fascinerend tweede deel in de Ruiters van de nacht serie.

 

Ik was al geïntrigeerd door deze duistere wereld waar de Ruiters van de nacht stilaan 'Ontwaken' maar nu word ik geraakt en dat is een betoverend gevoel.

 

De Ruiters van de nacht hun avontuur gaat verder. Net zoals bij 'Relikwieën van het verleden' is magie en de liefde voor mens en dier opnieuw de rode draad in deze young adult fantasy.

 

Wanneer de Ruiters in Winterplas arriveren om uit te rusten en te schuilen voor groot gevaar zijn ze onwetend van wat er hen hier nog allemaal te wachten staat.

 

In 'Het geheim van Winterplas' ontdekt deze aparte groep meer over hun onbegrensde krachten en zwaktes. Samen met hun Zielsdieren en nieuwe bondgenoten worden ze geconfronteerd met hun bijzondere vermogens, onmogelijke beslissingen en het gevecht tegen het kwaad.

 

Mathias Maho zijn world building en sfeerschepping zijn opnieuw gedetailleerd aanwezig maar in tegenstelling tot in het eerste boek zijn deze nu vlot verweven in het verhaal. Het klopt dat hij soms veel uitleg geeft maar dit is nooit storend en gebracht op een manier die het verhaal meerwaarde en diepgang geeft. De auteur is echt gegroeid sinds zijn debuut en hij combineert moeiteloos informatie, emotie en actie.

 

In 'Het geheim van Winterplas' zie ik de heerlijk sarcastische Xyro terug en een bijzondere Nick die opnieuw worstelt met zichzelf en de liefde.

Ik word getrakteerd op boeiende avonturen van de andere magiërs en ik leef mee met nieuwe persoonlijkheden zoals de mysterieuze Inra of de draken.

De bloeddorstige demonen zijn afgrijselijk maar ook interessant en zoals altijd is niets in de wereld van de Ruiters van de nacht gewoon.

 

In dit boek zijn verlies, geloof in jezelf en haat belangrijke elementen. Door de beeldende stijl en het gebruik van humor, background en emotie word je, of je wilt of niet, meegesleurd in de diepte. De auteur gooit me midden in het strijdveld tussen de bloeddorstige monsters waardoor het lijkt alsof ik zelf deelneem aan deze oorlog.

 

Alle wezens hebben elk hun eigen karakter met mooie kanten en tekortkomingen wat ze precies echt maakt. Doordat de grens tussen slecht en goed soms onduidelijk is, blijft de vertelling raadselachtig. Ik blijf dus verder lezen omdat ik wil weten hoe de vork in de steel zit.

 

De Ruiters van de nacht serie is zowel duister als licht. Het is een trip om je aandacht bij te houden maar dwaal af in de fantasie van de auteur en je wordt beloond met een magistrale beleving. Het geheim van Winterplas zal zowel young adults als volwassenen hun hart veroveren. Ik sta te popelen om te lezen waarheen de magiërs hun missie hen nog brengt en welke avonturen deze tovenaars nog te wachten staat.

 

4 Inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...