zondag 20 februari 2022

Rust en Vreugd geschreven door Hendrik Groen

 


Emma Quaadvlieg koopt na het overlijden van haar man een volkstuintje met een tuinhuisje op het perceel “Rust en Vreugd’

Ze leert haar medetuinders kennen en leert over de volkstuingebruiken.
Omdat het er niet altijd vredelievend toegaat, besluit Emma daar verandering in te brengen.


Rust en Vreugd van Hendrik Groen
Ik heb de vorige boeken van Hendrik Groen versleten.
Ik vond ze geweldig, veel humor en de personen levensecht beschreven.
Dus ik zat met smart te wachten op dit nieuwe boek. Het gaat dit keer niet over Hendrik Groen zelf maar over Emma Quaadvlieg die een volkstuintje koopt.

De cover:
Veel diverse tinten groen in een vrij felle kleur, een knalrode tuinkabouter en gele laarzen. Je ziet 2 openslaande deuren van het volkstuincomplex ‘Rust en Vreugd’, een riek met een rode tuinkabouter zweeft ergens in de lucht en een groene kar met een boompje en een stel gele laarzen.
Ik had het mooier gevonden als ze gewoon een levensecht kleurenplaatje hadden genomen. Deze kleuren komen schreeuwerig op mij over.

Het leven op de volkstuintjes wordt wel levensecht beschreven. Je leert de verschillende personen kennen.
Emma Quaadvlieg vind ik een sympathieke weduwe die niet tegen onrecht kan. Ze heeft een hondje Wodan. Het is niet zoals de naam doet vermoeden een grote hond maar een klein vuilnisbakkenrasje.
Ze koopt een tuinhuisje met tuintje op ‘Rust en Vreugd’, een volkstuinencomplex.

Herman is een tuinder, een aardige kerel maar volgens mij niet de slimste. Hij komt op mij heel kinderlijk over. Hij helpt Emma de tuin in orde te brengen.
Harm van Velsen is de voorzitter van Rust en Vreugd. Ik vind hem een onsympathieke man die allemaal regeltjes bedenkt om de tuinders dwars te zitten. Harm zijn vrouw, Fietje lijkt me een erg aardige vrouw die de bar op het volkstuinencomplex runt.
Bert, de secretaris doet alles wat Harm zegt, gaat akkoord met alle regels die Harm bedenkt. Het lijkt wel alsof hij bang is voor Harm.

Roos, de gezellige buurvrouw van Emma op het volkstuinencomplex, en Emma gaan tegen Harm in om zo de regels te veranderen. Dat lijkt me een buurvrouw die net wat te vaak onverwachts bij je binnen wandelt. Ik persoonlijk zou daar niet tegen kunnen.

Het boek beschrijft de alledaagse dingen met humor op het complex. Maar ik mis diepgang van de personen over wie het gaat. Ik zou graag wat meer persoonlijke dingen willen weten. Doordat de karakters niet uitgediept worden vond ik het wat oppervlakkig.
Het is jammer omdat de vorige boeken over Hendrik Groen dat wel hadden. Daardoor is dit boek voor mij een beetje een teleurstelling.
Het boek leest gemakkelijk, te gemakkelijk. De manier van schrijven deed me meer aan een kinderboek denken dan een boek voor volwassenen. Maar het volkstuinencomplex is iets wat de jeugd niet aanspreekt lijkt me.

Doordat ik het boek vrij middelmatig vind maar er toch wel humor in zit, geef ik het boek 2,5 Inktpotjes

Jantsje  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...