dinsdag 22 februari 2022

Smeris van Jesper Stein

 


Wat een rauwe, confronterende maar knappe en psychologisch onderbouwde thriller!

 

Jesper Stein blijkt naast auteur ook journalist en misdaadverslaggever. Ik heb zo het gevoel dat deze ervaringen in combinatie met de fantastische hoofdfiguur en zijn to the point schrijfstijl ermee voor gezorgd hebben dat dit een dijk van een thriller is geworden.

 

‘Smeris’ is blijkbaar het derde deel rond Axel Steen. Gelukkig merk je dit niet echt en is 'Smeris' perfect losstaand te lezen van de andere delen in deze serie.

 

Axel Steen is drugsverslaafd en hij glijdt steeds verder af in de criminele wereld. Het is onvoorstelbaar dus dat deze loser eigenlijk politiecommissaris is. Ondanks zijn afgrijselijke situatie en zijn erbarmelijke geestesgesteldheid wil hij zijn reputatie verbeteren en tegelijkertijd zijn eigen hachje redden. Het verleden waarin hij contacten had met de onderwereld en het heden spelen zeker niet in zijn voordeel. De wereld wordt immers steeds duisterder voor deze man. Hij balanceert op het randje en heeft de grens tussen goed en kwaad al meerdere keren overschreden.

 

Wanneer de baas van Axel wordt gewaarschuwd dat er een mol in het Deense politieteam zit is Axel verdachte nummer één. Het imago van Axel, zijn slechte houding bij de groep Moordzaken en eerdere persoonlijke ervaringen met hem versterken dit idee nog. Axel heeft ervaring met bendes en misschien is hij wel de geknipte persoon om ingezet te worden door de Russische maffia.

 

In zijn hart wil deze verdwaalde smeris het beste voor zijn geliefde dochter en ex-vrouw. Desondanks klungelt hij ook in zijn privé-leven en gedraagt hij zich erg onverantwoordelijk. Als zijn vroegere partner dan ook nog de advocate wordt van een verdachte die Axel ook in zijn greep houdt wordt hij langzaam aan gewurgd.

 

Wat kan deze auteur schrijven! Hij heeft niet alleen de verloren Axel Steen briljant neergezet door van in het begin zijn grimmige wereld levendig te tonen aan de lezer. Nee, elk personage heeft diepgang en het verhaal is naast spannend ook verrassend.

 

Genieten kan je van deze grimmige uitstap in de drugs en bende wereld niet maar dat dit boek erg beklijvend is waardoor je het in één ruk wil uitlezen dat is zeker. Na 'Smeris' voel ik me verbonden met Axel Steen en kan ik niet wachten om de andere delen van deze serie te gaan lezen. Naar het schijnt zijn deze ook al vertaald dus ik ga snel op zoek.

Ik hou er niet van om personages uit andere boeken te vergelijken maar zonder te spoileren durf ik zeggen dat Axel Steen zich kan meten met andere bekende figuren. Niet alleen Axel heeft een schaduwzijde maar ook de andere spelers op het geschreven doek maken fouten en net door deze menselijke factor kan ik niet anders dan meeleven met hen en duimen voor een goede afloop.

 

'Smeris' is voor mij een geweldige introductie in deze thrillerreeks waarbij de karakters aanvoelen als mensen. Het enige wat ik dacht was waarom ken ik deze auteur nog niet als dit al het derde boek is van deze serie?

 

De mix van realistische en aangrijpende scènes met de bijzondere personages en de plotwendingen maken van 'Smeris' een rauwe topthriller.

 

4 Inktpotjes

Fany

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...