dinsdag 6 december 2022

Niet mijn lichaam – Hedwig Selles

 


Carlotta groeit op in een liefdeloos gezin. Haar moeder heeft een ziekelijke symbiotische band met haar grootmoeder en haar vader houdt zich van alles afzijdig. Carlotta creëert een eigen leefwereld waarin het geloof zowel steun biedt als destructief op haar werkt. Wanneer haar beste vriendin zich ook van haar afkeert, glijdt Carlotta steeds meer af en probeert grip op haar leven te houden door minder te gaan eten.

Dan ontmoet ze Gilles en even zorgt dit ervoor dat Carlotta zich geliefd voelt. De ouders van Gilles nemen haar als een dochter in hun gezin op. Maar zowel door de toekomstplannen van Gilles als door Carlotta’s demonen drijven zij steeds verder uit elkaar. Carlotta raakt steeds verder verstrikt in haar eigen hersenspinsels. Wat volgt is een dramatische gebeurtenis.

 

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik nu van dit boek moet vinden. Aan de ene kant is het een enorm ingrijpend verhaal wat zich zo nu en dan laat lezen als een thriller. Meer en meer kom je als lezer in het hoofd van Carlotta terecht waar de duistere gedachten steeds meer de overhand nemen. Dit voelt enorm beklemmend maar ook raadselachtig. Ik vond het steeds moeilijker te onderscheiden wat nog werkelijkheid is en wat zich ontspint aan Carlotta’s brein. De auteur weet dit heel knap over te brengen. Tegelijkertijd weet je dat dit zal ontaarden in iets afschuwelijks.

 

Aan de andere kant vond ik het door alle hersenspinsels een lastige en wat vermoeiende leeservaring. De auteur hanteert een overmaat aan metaforen en hyperbolen. Mensen worden geregeld aangeduid met dierennamen, zo wordt haar grootmoeder ‘de dikke duif’ genoemd, of naar eigenschappen gekarakteriseerd. Ook speelt het geloof een grote rol in het verhaal. Er wordt veelvuldig verwezen naar Bijbelteksten en gebruiken vanuit het Christelijk geloof. Dat maakt dat je continu bij de les moet blijven en ik raakte er regelmatig door in verwarring. Het zorgt ervoor dat je in Carlotta’s gedachten meegenomen wordt, maar daar waar ik verwacht had steeds meer met haar te kunnen meeleven, duwde het mij steeds meer bij haar vandaan.

Ook het voortdurend wisselende tijdsperspectief van heden naar verleden maakte voor mij de verwarring nog groter. Dit zorgde ervoor dat ik niet echt meegezogen werd in het verhaal en op een gegeven moment alleen nog maar verlangde dat er een einde aan zou komen.

 

Ik begrijp wat de auteur met dit verhaal wilde en ik denk zeker dat ze daarin geslaagd is. Maar het taalgebruik overweldigde me en daardoor lukte het me niet meer om compassie op te brengen voor het hoofdpersonage. Vooral dit laatste maakt dat ik het boek niet hoger kan waarderen dan 3 inktpotjes.

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...