donderdag 1 december 2022

Tossa van Tjeerd Langstraat

 


Voor Boekinkt las ik het boek Tossa van Tjeerd Langstraat. Tossa is de 1e roman van Tjeerd. Eerder las ik zijn boek Evi, dat ik geweldig goed vond en met 5 kraaien beloonde. Het werd mijn nummer 1 in de top 3 gelezen boeken van dat jaar. Ik heb dan ook hoge verwachtingen.

In het voorwoord schrijft Tjeerd: ‘Dit boek kun je lezen als een operette, onderverdeeld in vijf aktes van verschillende omvang en opbouw, dansend door de tijd en dwars door elkaar. Een anekdotische geconstrueerde anarchistische novelle’. Ik ben er helemaal klaar voor. Laat het spektakel maar losbarsten.

De cover:
Op de mooie donkere cover siert een gracieuze balletdanseres. Ik vind deze cover mooi en ben benieuwd wat de connectie met het verhaal is.

Het verhaal:
Tossa vertelt het verhaal over vrijheid, vriendschap, liefde en de dood. Het verhaal speelt zich af op 2 locaties, een klein rustig bergdorp in de Alpen en het bruisende leven van Tossa de Mar aan de Spaanse kust. Wie Tjeerd volgt op social media kent de prachtige foto’s die Tjeerd maakt tijdens zijn wandelingen in en rond Mallnitz en waar hij net als zijn hoofdpersonage Marlin houdt van het prachtige natuurschoon dat deze omgeving hem biedt. Het maakt dat met deze foto’s in mijn achterhoofd het verhaal voor mij nog beeldender wordt al lukt dat zeker ook door de mooie beeldende schrijfstijl van Tjeerd. Wat direct bij de eerste hoofdstukken opvalt is het mooie taalgebruik van Tjeerd. Ik kan hier zo intens van genieten.

Een zijn met de natuur staat in een moderne samenleving veelal voor zweverig leven. Voor nieuwe-rijken-yogaretraites op Ibiza, of juist voor geitenwollensokkentypes die ayurveda sessies houden terwijl ze een boom knuffelen.

Maar hier is het anders. Er is een bepaalde hardheid die gepaard gaat met een enorme zachtheid. Er zijn de jagers die tijdens een strenge winter de ingesneeuwde herten van hellingen halen in het dal voorzien van voedsel, om ze in de zomer weer op te jagen. Een bijzondere balans. Verwarrend ook. Het is vooral een radicale liefde die je echter niet volledig kunt afstoten. Je houdt iets in leven, om het te kunnen doden, om zelf weer van te kunnen leven. Liefde voedt en liefde doodt.

Zeg nou zelf: dit verdient het toch om door een groot aantal lezers gelezen te worden!

Ik vind het kunstig hoe Tjeerd het onderwerp van de proloog laat terugkomen in het verhaal.
Het contrast tussen de 2 verschillende werelden is groot, van de serene rust in de Alpen tot het bruisende uitgaansleven in Tossa de Mar. Een groep vrienden die er jaarlijks op uit gaat om het leven en hun vriendschap te vieren. Tot het noodlot toeslaat……..

Mijn leeservaring:
Het verhaal is op een fijne manier geschreven en het duurt dan ook niet lang voordat ik erdoor gegrepen word. De hoofdpersonages zijn goed uitgediept en komen gaandeweg het verhaal steeds meer tot leven. Het contrast tussen de 2 werelden is groot. De sereniteit en de verstilling, maar ook de eenzaamheid in de alpen tegenover de uitgelatenheid, de spanning maar vooral ook de chaos in Tossa. Ik leef mee met de vriendengroep  en wanneer het noodlot toeslaat, voel ik de machteloosheid, de pijn en het verdriet. Verschillende emoties komen voorbij en ik lees dan weer met een glimlach, soms hardop bulderend van het lachen, dan weer met een brok in mijn keel of met dikke tranen over mijn wangen. Als geen ander weet Tjeerd te schakelen tussen al deze emoties, rauw en puur. Dit alles samen maakt dat ik groot fan ben van de boeken van Tjeerd Langstraat. Als iemand het verdient om bij het grote publiek door te breken dan is hij het wel. Dat gun ik niet alleen hem, maar vooral de toekomstige nieuwe lezers van zijn boeken.

Mijn eindoordeel:
Mijn verwachtingen waren hoog gespannen, zelfs zo hoog dat het even heeft geduurd voordat ik kon beginnen in dit romandebuut. Gelukkig heeft Tjeerd wederom een pareltje neergezet. Daarom krijgt Tossa van Tjeerd Langstraat van mij 5 inktpotjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...