zondag 10 juli 2022

De pestmachine van Sophia Drenth

 


De Pestmachine van Sophia Drenth is het 2e boek in een reeks rond Vladimir von Rotenbeck.

 

Een papieren boek, heerlijk geurend naar verse boekinkt en versierd met prachtige illustraties van Shanna Paulissen, daar kan uiteraard geen enkel e-book tegenop. Ook de harde cover en het binnenwerk is prachtig uitgevoerd waardoor dit een gewild item is voor gewoon ‘de heb’, zoals bij mezelf en met mijn 59 jaar misschien ook niet meteen behorend bij de jeugdige doelgroep. Maar ook fantastisch om bijvoorbeeld cadeau te geven aan iemand met een iets jeugdiger leeftijd of geweldig om samen met je kind of kleinkind te lezen of om uit voor te lezen.

 

‘Na het tandenpoetsen borstelde hij zijn haren. Die ene pluk bij zijn kruin sprong zoals gewoonlijk steeds overeind. Spuug hielp niet om die te temmen. Spuug hielp nooit. Hij viste een lik zombiesnot uit het potje dat op het plankje in de badkamer stond en streek zijn haar glad.’

 

Dit boek is het 2e boek met de kleine Vladimir von Rotenbeck, een vampiertje dat kampt met een allergie voor bloed. In het 1e deel, De Nepvampier, konden we daar al uitgebreid over lezen. En ook over zijn boze darmen die een gevolg waren van deze allergie. Het is de reden waarop Vladimir zich een nepvampiertje voelt. Verder werden alle bijzondere monstertje uit het Grimgruwelbos en het dorpje Knekelstein voorgesteld en overtuigend neergezet in het 1e deel.

 

In dit 2e deel komen al deze monstertjes weer terug in een nieuw avontuur, en dat is die van de Pestmachine en de Pestmeesters. Deze pestmeesters vertonen erg veel overeenkomsten met de gevreesde pestdokters die in de middeleeuwen rondliepen. Het zijn chagrijnige types die alles wat frivool is proberen uit te roeien. Als Vladimirs moeder en zijn 2 zusjes het slachtoffer dreigen te worden, samen met nog heel wat andere bewoners van Knekelstein, komt Vladimir in opstand. Hij wordt geholpen door zijn menselijke vriendinnetje Naswikka. Lukt het ze om gezamenlijk het tij te keren, Vladimirs familie te redden en die pestkoppen te verdrijven?

 

De delen zijn los te lezen maar het is erg leuk als je wat meer weet over de verschillende monstertjes en daarom zou ik zelf het 1e deel niet willen missen. En omdat ik zo heb gesmuld van deel 1 wilde ik ook meteen deel 2 lezen, waar ik wederom van heb genoten.

Het betreft hier dus een jeugdboek. En ik lees bijna nooit een jeugdboek op de bekende na zoals die van Roald Dahl, maar voor deze reeks maak ik echt een uitzondering. Ik ben nu eenmaal verzot op vampier verhalen en ook al is dit misschien voor volwassenen niet het meest spannende vampierverhaal (voor de jeugdige zal het wel echt spannend zijn hoor), het zit vol met leuke humor, vol fantasierijke wezentjes en het raakt ook geregeld een gevoelige snaar. Het laat bovendien zien dat familiebanden erg belangrijk zijn en bovendien, en dat vind ik zelf de belangrijkst boodschap, dat het prima is om anders te zijn.

 

Ik weet inmiddels dat er een 3e deel gaat komen, met wederom de kleine Vladimir en zijn vriendinnetje Naswikka in de hoofdrol, en ik kan nu al niet wachten om ook die weer te gaan lezen.

 

Ik geeft De Pestmachine 4,5 frivole Inktpotjes.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...