zondag 13 maart 2022

Interview met Mauk Westerman Holstijn

foto Emmy Scheele

 Mauk Westerman Holstijn (1997) studeerde biotechnologie en mariene ecologie aan Wageningen University & Research. Hij publiceerde eerder verhalen in Hollands Maandblad. In 2020 won hij met het verhaal ‘Droogte’ de Resource-literatuurwedstrijd, waarvan de jury onder leiding stond van Louise O. Fresco. Een meedogenloos gehoor is zijn debuut in boekvorm.

Bron:Singel Uitgeverijen



1. Je hebt heel bijzondere opleidingen gevolgd. Hoe heb je beslist om deze te kiezen? Is het vanuit passie voor natuur en milieu of is er andere reden? Wat moet ik me voorstellen bij je beroep ?  


De opleiding biotechnologie heb ik gekozen omdat alle betavakken er ongeveer evenveel in voorkomen, en omdat ik de presentatie bij de open dag heel goed vond. Het is een industrieel gerichte studie, met veel mensen die zich tijdens het studeren al heel actief voorbereiden op hun werkende leven. Ik had zelf helemaal geen beeld van mijn toekomst. Na de bachelor besloot ik dat ik de wetenschappelijke wereld in wilde en ben ik mariene ecologie gaan studeren. Opeens zat ik met hele andere mensen in de klas, met hobbyisten die tatoeages van vissen hadden, en exotische soorten in aquaria. Achteraf kun je betwijfelen of het een slimme carrierestap was, maar ik heb er wel veel van geleerd, over zeedieren en over mensen.

 

2.Hoe reageerde je toen Querido met jou in zee wilde? 

Ik was heel enthousiast, maar vond het ook heel spannend. Er moest nog veel geredigeerd worden aan de verhalen, en een deel ervan moest nog geschreven worden. Er was geen harde deadline, maar ik wilde natuurlijk niet dat hun aandacht zou verslappen als ik er te lang over deed. Achteraf gezien had ik me niet hoeven haasten, want door corona lag het hele publicatieproces een flinke tijd stil. Ik wist nog niets over wat gebruikelijk of handig was bij het publiceren van een boek. Gelukkig had mijn uitgever eerder debutanten begeleid en kon ze me heel goed er doorheen loodsen.

 

3. Ben je iemand die zegt ik ga enkel voor literatuur of  durf je ook uitstapjes maken naar andere genres? 

Literatuur is een vrij subjectieve term, meer een waardeoordeel dan een genre. Dus of wat ik schrijf literatuur is of niet maakt me niet uit.

 

4. Zijn prijzen belangrijk voor je?




Dat weet ik pas als ik ze gewonnen heb.

 

5. Wat wil je bereiken met je verhalenbundel bij de lezer?  

Als de lezer ervan geniet ben ik al tevreden. Maar wat ik het meest bijzonder vind, en wat de reden is dat ik ben gaan schrijven, is dat ze soms iets herkennen wat niet zomaar in woorden is uit te drukken. In de wendingen van een verhaal en de handelingen van een personage kan ik soms iets uitdrukken wat niet letterlijk omschreven kan worden. Als dat goed overkomt, al is het maar even, is het verhaal geslaagd.

 

6. Wou je bepaalde onderwerpen verwerken in je verhalen of begin je te schrijven en vloeien ze gewoon uit je pen? 


Meestal begint het met een enkel beeld of idee, en komen er tijdens het schrijven andere invloeden in me op die ik er in wil verwerken. Heel soms verschijnt een verhaal volledig uitgewerkt in mijn hoofd en hoef ik het alleen maar op te schrijven. Dat is geweldig, maar zeldzaam.

 

7. Welk verhaal is je favoriet in deze verhalenbundel? 


Dat hangt van het moment af, ze hebben allemaal hun eigen charmes. Nattigheid bijvoorbeeld heeft een heel fysieke kant, al die kleine lichamelijke ergernissen zijn leuk om te schrijven. Dat verhaal kwam in zijn geheel bij me op toen ik een keer in de regen naar het zwembad ging. Diezelfde avond was het af, heel snel voor mijn doen. De geboorteakte en Het kruid en de zin komen voort uit ideeen die ik als kind al had, maar zijn op hele andere momenten in mijn leven geschreven. Het verschil in uitwerking daar tussen is heel leuk om terug te lezen.


8. Hoe heb je je namen gekozen voor de personages in je verhalen? 

Ze hebben lang niet allemaal namen, een naam is echter maar een woord. Iemands naam zegt vaak meer over de ouders van die persoon dan over diegene zelf. De namen die er wel zijn moeten vooral niet te veel op elkaar lijken, om verwarring te voorkomen. 

 

9. Welk onderwerp is onbespreekbaar voor je of durf je elk thema aan te pakken of te verwerken in je schrijfsels?   

Juist onderwerpen die moeilijk bespreekbaar zijn moeten aan bod komen, in het openbare debat en in de kunst. Er zijn wel onderwerpen waar ik me als schrijver nog niet aan gewaagd heb, omdat ik ze recht wil doen. Dat wil zeggen: voldoende informatie verzamelen en voldoende tijd nemen.

 

10. Schrijf je ook lichtvoetige dingen? 

In Een Meedogenloos Gehoor zitten veel fragmenten die ik zelf grappig vind. Ook een serieus onderwerp kan met humor beschreven worden.

 

11. Wat is volgens jou de zin van het leven? 

Het leven is volgens mij een gevolg, geen oorzaak. Omdat we geboren zijn hebben we elk een leven te besteden zoals we zelf willen. Er is geen doel wat we moeten bereiken volgens een vooropgezet plan. Gelukkig maar, want daardoor kunnen we ook niet falen.

 

12. Wat is je grootste angst, wat verwondert je het meest en wat maakt je blij ? Hoe kan iemand een glimlach op je gezicht toveren ?  
Mijn grootste angst is dat ik niet de moed heb om de kansen aan te grijpen die het leven biedt, mijn op een na grootste angst is een lintworm. Dat veel andere mensen die twee angsten helemaal niet hebben verwondert mij zeer. Een goed geslaagde grap kan me heel blij maken en laten glimlachen, soms nog jaren voordat ik hem voor het eerst gehoord heb.

 

13.Wat doe jij als het eens tegenzit? 

Ik probeer de omstandigheden te negeren en door te gaan met wat ik aan het doen ben.

 

14. Ben je zelf iemand die anders durft te zijn of eerder iemand die meegaat met de stroom? 

In dingen die ik belangrijk vind is het soms nodig om een alternatieve mening te verkondigen. Zo niet, dan is het zoeken naar een stroom waar je je prettig bij voelt.

 

15. Bekijk je het leven zelf eerder vanuit ratio of emotie? 

Ik probeer het zo rationeel mogelijk te bekijken, maar emoties zijn een onontkoombaar aspect van het samenleven met andere mensen. Daar probeer ik me niet tegen te verzetten.

 

16.Wat betekent  schoonheid en lelijkheid voor jou?  

Ik kan er voor kiezen om schoonheid te zien in bijna alles, natuurlijk en mensgemaakt. Lelijkheid zie ik zelf niet veel buiten menselijk gedrag.

 

17. Wie zijn de mensen waar je naar opkijkt?  

Robin Williams vind ik als acteur en als mens heel bijzonder, al heb ik hem helaas nooit ontmoet. Iedereen die dat wel heeft omschrijft hem als uitzonderlijk warm en oprecht, en dat meen ik ook wel te zien in de beelden van hem die er zijn waar hij niet optreedt of acteert. Er zijn niet veel mensen met zo'n veelzijdigheid en creativiteit. Heel treurig dat hij er niet meer is, maar ik denk dat veel comedians, acteurs en schrijvers van hem geleerd hebben.

 


18. Wat wil je nog bereiken in je privé en beroepsleven?  

Mijn vrouw en ik willen graag nog een periode wonen en werken in het buitenland. Niet alleen maar reizen, maar echt deel uitmaken van een andere samenleving. 

 

19. Wat heeft de coronaperiode jou gebracht? Wat zal je hierdoor nooit meer vergeten? 
Net als veel mensen ben ik anders gaan kijken naar welke van onze dagelijkse bezigheden echt broodnodig zijn. Dagelijks op en neer reizen naar ons werk is blijkbaar niet zo nodig als we jaren gedacht hebben. Het belang van sociale interactie voor mensen is juist pijnlijk duidelijk duidelijk geworden. Ik ben heel blij dat ik aan het begin van de pandemie al samenwoonde, dat ben ik meer gaan waarderen.

 

20. Wat is een tip voor een beginnende schrijver?  

Ik ben zelf nog een beginnende schrijver, maar er is wel een tip waar ik veel aan gehad heb; als je een verhaal begint met een premisse waar je enthousiast over bent, verlies je dan in eerste instantie niet in de details. Nog niet iedere zin hoeft perfect te zijn. Als de flow van ideeen op gang komt, ga er dan zo lang mogelijk in mee.


Waarom moet de lezer ' Een meedogenloos gehoor' kopen?  

Ik hoop dat mensen hiermee even uit de dagelijkse werkelijkheid kunnen ontsnappen, want daar leent het zich goed voor. Er zit voor iedereen een passend verhaal in.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...