donderdag 29 juli 2021

Het Project van Arne Van Der Linden

 


'Het Project' is een jeugdboek vanaf 12 jaar vol actie, rivaliteit en vriendschap in een spionnenschool.

 

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een mysterieuze zwart- wit foto zodat je al een idee hebt wat je kan verwachten.

 

In het begin van het boek had ik een beetje een déjà vu gevoel omdat het gegeven achter dit debuut niet bijster origineel is.

 

Een groep probleemjongeren wordt klaargestoomd tot geheim agent, geef toe: 'Dit klinkt bekend' in je oren. Toch doe ik met deze opmerking geen afbreuk aan het talent van deze auteur.

 

Arne Van Der Linden introduceert vanuit het vertelperspectief van Alan immers een nieuwe groep rekruten met interessante karakters, gedifferentieerde achtergronden en een plot die goed in elkaar steekt.

 

Deze nieuwbakken jeugdauteur transporteert me, na de veelbelovende proloog, al snel naar zijn flitsende wereld. Door de gedetailleerde en beeldende schrijfstijl zie ik alles voor mijn ogen gebeuren.

 

De zeventienjarige Alan Grey start in het bijzondere opleidingsinstituut Necropolis nadat hij de onmogelijke keuze kreeg tussen verdwijnen in een verbeteringsgesticht of kiezen voor deze kans. Een tijd geleden werd zijn leven compleet overhoop gegooid en ondanks dat hij alles moet achterlaten lijkt dit de beste oplossing.

 

Alan wordt na zijn merkwaardige ongeluk doodverklaard en start een nieuw leven.

 

'Het Project' is een spannend avontuur over alle aspecten van een training tot geheim agent. Door de droge humor die vaak opduikt in de dialogen wordt het opwindende verhaal ondanks de beladen onderwerpen nooit te heftig maar blijft het mooi gedoseerd. Ook de ontwikkeling van de personages komt naar voor maar had voor mij nog meer voelbaar mogen zijn. Misschien dat na de kennismaking in 'Het Project' de evolutie in het tweede deel 'Lotgenoten' meer in de schijnwerpers komt te staan?

 

Na 'Het Project' kijk ik uit naar het afsluitende deel 'Lotgenoten' waarnaar de auteur je op het einde erg nieuwsgierig maakt.

 

'Het Project' zal naast jeugd ook young adult lezers aanspreken en zelfs als volwassene heb ik genoten van dit meeslepende verhaal. 'Het Project' is een knappe prestatie in het actie-genre.

 

4 Inktpotjes

Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...