dinsdag 13 juli 2021

Mooie Moorden, deel een Volgerland van Tica Morgan.

 


Bij toeval ontdekte ik dat Tica Peeman (Morgan is haar schrijfsternaam) schrijfster is van een thrillerserie Mooie Moorden genaamd. Tica is directeur van Vis Trainingen. Om wat positieve energie op te doen tijdens de lange lockdown, volgde ik bij dit bureau een online Vitaliteit Tribe (training). Ik kwam er kort geleden per toeval via LinkedIn achter dat het vierde boek van de hand van Morgan in de serie Mooie Moorden was uitgekomen.

 

Volgerland is het eerste deel dat uitkwam in 2019. De hoofdpersoon is rechercheur en profiler Zoë Janssen. Ze leidt een onderzoeksteam, is gescheiden en woont met haar twee zoontjes op het zuid Hollandse eiland Goeree Overflakkee. Van origine is het een zeer gesloten, gelovige gemeenschap waar Zoë (wars van religie) haar plek heeft gevonden.

 

Tica Morgan schrijft op een soepele manier en legt in dit boek een mooie basis om de personages te leren kennen. Zoë is een hard werkende dame, vooral gericht op een goede kwaliteit op haar werk. Hoewel ze als rechercheur prima functioneert twijfelt ze er toch altijd aan of ze het wel écht goed doet; het zgn imposter syndroom.

 

Tica legt het als volgt uit: Als je dit syndroom hebt dan ben je ervan overtuigd dat je je succes niet verdient en dat je door de mand gaat vallen. Het lukt dus, psychologisch gezien, niet om je successen te internaliseren. Ik wist niet dat ik eraan leed, maar was wel altijd bang dat iemand een keer mijn deur open zou trekken, me aan zou kijken en zou zeggen: Ik heb jou door, ik ken jou, Tica Peeman, en ik weet dat je helemaal niets kan.Die angst is het syndroom in een notendop, zo weet ik nu. Het komt veel voor bij vrouwen, vaak ook bij heel succesvolle vrouwen, zegt Wikipedia. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk. Het zorgt ervoor dat ik altijd hard werk, nergens de kantjes vanaf loop, mijn afspraken nakom. Dodelijk vermoeiend..”

Denk dat het herkenbaar is voor veel vrouwen.

 

Terug naar het verhaal. Zoë krijgt te maken met een bizarre moord. Aanvankelijk is er geen enkel aanknopingspunt, totdat een tweede moord het eiland volledig uit de doorgaans zo saaie balans brengt. De twee moorden lijken qua opzet op elkaar en het lijkt erop alsof de moordenaar kwaad met kwaad wil vergelden.

 

Dan komt plotseling het bericht dat een, door het politiewerk van Zoë veroordeelde, TBS-er is ontsnapt. En, hij is op jacht naar Zoë. Deze verhaallijn loopt vermoedelijk door richting de andere delen uit de serie maar kwam voor mij als een wat gekunsteld plotseling ingebrachte verhaallijn. Naarmate het boek vorderde kreeg dit stuk van de grotere puzzel een natuurlijker plek.

 

Het interessante aan dit boek is dat het speurwerk van Zoë en haar team heel inzichtelijk wordt gemaakt. Niet spectaculairder dan de realiteit. Het verhaal zit goed in elkaar en Tica Morgan schrijft zeer onderhoudend en beeldend, terwijl het boek toch soepel leest.

 

De ontwakende liefde tussen Zoë en inspecteur Kennedy vond ik wat bijzonder ontstaan. Hoewel Zoë diep geworteld twijfelt aan haar kwaliteiten is ze uitermate spontaan en direct in het benaderen van Kenneth en het uiten van haar gevoelens voor hem.

 

Het is een boek met een verhaal dat áf is en tegelijkertijd uitnodigt tot het lezen van het volgende deel. Dat ga ik zeker doen. Mooie Moorden (prachtige serie titel!) smaakt absoluut naar meer. Volgerland is een prima debuut en ik verwacht beslist een groei van deze schrijfster te zien in de volgende boeken.

 

Mooie Moorden is beslist een aanwinst in het Nederlandse thriller landschap!

 

3,5 Inktpotjes

Annemarie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...