donderdag 15 juli 2021

Luna, Schaduw van de Maan van Lies Vervloet

 


 


‘Luna, Schaduw van de Maan’ verandert van een lieflijke vertelling naar een duister young adult mysterie. Toch blijft het zijn sprookjesachtige stijl ook aan de donkere zijde behouden.

 

Luna voelt zich anders dan haar leeftijdsgenoten. Op school is ze een buitenstaander en wordt ze zelfs gepest. Van kleins af aan voelt ze zich verbonden met de natuur. Hier kan ze zich veilig voelen. De maan heeft ook altijd een bijzondere rol gespeeld in haar gedrag.

 

Haar moeder overleed bij haar geboorte. Gelukkig heeft ze een fantastische papa die moeder en vader tracht te zijn. Luna is ook voor hem vaak een vraagteken maar de liefde tussen hen is zo mooi en zorgt altijd voor de juiste antwoorden.

 

Wanneer Luna zestien wordt verandert haar beleving ingrijpend en wordt duidelijk dat ze wel heel krachtig is. Het stille meisje ontwikkelt een speciale connectie met de flora en fauna. Er wacht haar blijkbaar een zware en eerstonbegrijpelijke taak.

 

Wanneer ze Andrew ontmoet ziet ze in hem een zielsverwant. Hij is net als Tunde, het kruidenvrouwtje, haar grote steun tijdens haar veranderingsproces. Deze aparte jongen beschermt Luna ook tegen de akelige Thierry en zijn vrienden.

 

‘Luna, Schaduw van de Maan’ is het eerste deel in een nieuwe trilogie. Lies Vervloet heeft met dit boek een poëtisch en naar het einde toe donker debuut neergepend.

 

Hoewel je voelt dat dit nog maar het begin is heeft deze jonge auteur me erg nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel.

 

Dit boek leek eerst een frisse Young adult zonder meer maar niets is minder waar. Lies Vervloet slaagt erin om het idyllische verhaal om te toveren naar een spannend einde waarbij de plot een onverwachte wending neemt en ik alleen maar kon denken:"Oh nee, wat erg en nee niet stoppen, ik wil doorlezen."

 

Doorheen het verhaal kreeg ik meerdere puzzelstukjes toegestopt en ik had al wel een vermoeden wie de slechterik was. Toch moest ik wachten totdat het verhaal bijna uit was om te ontdekken wie de schaduw was die heel de tijd mysterieus rond Luna hing.

 

De overgang naar het onheilspellende gedeelte voelt vrij abrupt en had voor mij eerder gemogen. Lies Vervloet neemt haar tijd om meer te vertellen over de fases van de maan en bouwt haar plot langzaam op. Door deze aanpak vond ik de switch ineens schokkend. Misschien had het verhaal nog meer impact gehad als aan dit stuk ook meer tijd besteed was. De twist is knap maar kwam wel heel onverwacht uit de lucht vallen. De cliffhanger is een schot in de roos en doet me naar meer verlangen.

 

Luna, Schaduw van de Maan is het beloftevolle begin van een nieuwe trilogie waarbij natuurelementen en jezelf durven zijn de belangrijke kernwoorden zijn.

 

Heel het boek draait rond wie dit bijzondere meisje wel of niet kan vertrouwen. Zal het licht van het donker winnen?

 

‘Luna, Schaduw van de Maan’ leest vlot en is weer een geweldig mooie uitgave van Hamley Books. Na deze start ben ik er zeker van dat Lies Vervloet me nog gaat verrassen in het vervolg van deze trilogie.

 

3,5 Inktpotjes

Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...