donderdag 16 september 2021

Boekpresentatie We want more! Voor Queen en Vaderland lll

 


Edger Hamer schreef ‘We Want More! Voor Queen en Vaderland III’, het is zijn 3e boek over Queen.

 

Het is medio mei 2020 als Edger Hamer mij via Messenger een bericht stuurt met een ongebruikelijke vraag. ‘Wij kennen elkaar niet maar hebben denk ik wel een gemeenschappelijke liefde: Queen’.

 

We kenden elkaar inderdaad niet, en een eerder vriendschapsverzoek op Facebook had ik resoluut verwijderd, want echt benaderbaar door vreemden ben ik niet. Wanneer ik zijn bericht pas 3 weken later lees, met daarin de bedoeling toegelicht, voel ik mij direct schuldig en stuur ik hem een bericht terug. ‘Ik ben vermoedelijk de persoon die je hebt gezien op de foto met Queen, maar ik betwijfel of het verhaal van mijn vriendin en mij wel boeiend genoeg is. Ik heb wél een fotoboek vol leuke foto’s.’ Het bleek dat het óók ging om langdurige vriendschappen van fans, en die was er wel al sinds 1975. Samen met mijn hartsvriendin Ingrid doken we ruim 40 jaar terug in de tijd en onze geheugens. Edger en ik spraken af voor een interview en inmiddels hadden Ingrid en ik al wat grappige anekdotes uit die tijd op papier staan als basis voor het gesprek. Toen Edger langs kwam nam hij voor ons beiden zijn 2e boek mee ‘Fans Will Be Friends. Voor Queen en Vaderland II.’

 

Één van de anekdotes die er gelukkig niet in staat (bewust ook niet verteld) is wel die van die keer dat ik als 14 jarige weer eens zwijmelend boven mijn plakboek hing en de nieuwste outfit van Freddie bewonderde. De zwarte leotard met smalle schouderbanden waarvan er 1 uitdagend naar beneden was gegleden. Op dat moment valt mijn dropje uit mijn mond.  Ontsteld pluk ik het natte zwarte geval van de foto en begin verwoed met een tissue over de vlek te wrijven. De schade wordt alleen maar erger en wanneer het papier begint te rullen staak ik mijn verdere poging. De volgende dag gaat Ingrid na schooltijd met mij mee naar huis en pakt mijn plakboek, iets dat we vaak bij elkaar deden. Tot ze aankomt bij mijn laatste aanwinst, de bewuste foto van Mr. Mercury, waarbij nu in het midden van zijn ontblote en behaarde torso een grote bruine vlek prijkt. ‘Wat is dát???’, roept ze met afschuw op haar gezicht, en ik realiseer mij dat ik haar het hele gênante voorval zal moeten opbiechten.

Het grappige van het hele verhaal is wel dat ik, na het gesprek met Edger, heerlijk zit te bladeren in zijn 2e Queen boek en op pagina 170 op de cover van de Hitkrant week 37 van 15 september 1977 stuit. En weer is daar Freddie Mercury in zwarte leotard met ontbloot bovenlijf maar nu gelukkig zonder gore vlek. Haha, Ingrid en ik hebben nog steeds de grootste lol samen en soms zegt ze mij: ‘Weet je nog van dat dropje?’ Ja, hoe zou ik dat kunnen vergeten. Even later zegt ze dan: ‘Jij was wel erg toen!’ ‘Nee, jij was lekker’, zeg ik haar. ‘Ik volgde jou’, is haar antwoordt. ‘Jaja, je volgde mij misschien maar wel op de voet en met ongekende geestdrift’, waarna we weer even dubbel liggen van de lol alsof we nog steeds die pubers van toen zijn.

 

Maar welke verhalen van ons staan er dan wel in het boek van Edger Hamer?

Hoe wij naar 3 concerten van Queen gingen en wat voor indruk dat bij ons achter liet.

Dat mijn vriendin en ik in 1980 midden in de nacht alle Queen leden na het concert ontmoeten en wij om handtekeningen vroegen en heel veel exclusieve foto’s maakten.

Hoe wij, mét de vermeende adressen van 3 bandleden op zak, naar London vertrokken om een ware speurtocht te maken naar de voetsporen van Queen.

En die keer dat wij bij 1 bandlid op 2e Kerstavond aanbelden omdat we wisten dat ze met Kerst altijd thuis waren. Stonden wij voor de juiste deur? Werd er open gedaan en door wie?

 

Zondag 5 september, 1 ½ jaar na het interview en op de dag dat Freddie Mercury 75 jaar zou zijn geworden, was de boekpresentatie van Edger Hamer en zijn 3e Queen boek ‘We want more! Voor Queen en Vaderland III.’ Een prachtig 640 pagina’s tellend boek vol met mooie verhalen van bekende en onbekende Nederlanders over Queen, verhalen van fans, van verzamelaars, draaiboekpagina’s mbt de Nederlandse concerten, ja te veel om op te noemen, en totaal gericht op de band die Queen had en nog steeds heeft met ons kleine landje en de Nederlandse fans. Iedereen die had mee gewerkt kreeg een persoonlijke uitnodiging van Edger om bij de presentatie aanwezig te zijn. Het was er heel gezellig en heel geslaagd.

 

Als ik, als 1 van de geïnterviewden, na afloop een speciaal gesigneerd exemplaar van Edger ontvang sla ik beide armen beschermend om het boek en druk het tegen de borst. Toch kan ik mij even later niet meer bedwingen en zoek een kraakhelder schoon stukje bartafel uit. Voorzichtig blader ik door het boek. Ik weet nu wat er in een onbewaakt ogenblik mis kan gaan en ben als de dood dat er een glas rode wijn overheen gaat. Het is gelukkig schoon en veilig thuis gekomen.

 

Nieuwsgierig geworden? Het boek van Edger Hamer is uitgebracht in een heel kleine oplage en is uitsluitend via internet te koop. Het is gemakkelijk te vinden gewoon even googlen.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...