woensdag 22 september 2021

Vogeleiland van Marion Pauw

 



Gebroken in de knop

‘Vogeleiland’ is de allernieuwste thriller van Gouden Strop-winnares (Daglicht - 2009) Marion Pauw.

‘Vogeleiland’ start met nieuw leven.  Marianne bevalt van een meisje en de zeearenden lijken een periode vol geluk aan te kondigen. Toch verliest het ‘magische sprookjesland’ alle magie. 

Eerder sloeg het recalcitrante tienermeisje Marianne de deur van haar thuis achter zich dicht met achterlating van een niet mis te verstane boodschap: ze haat haar familie.  Op Vogeleiland, weg van de bewoonde wereld en aan de zijde van de oudere Berend lonkte de vrijheid.  Maar, het o zo grote verlangen naar vrijheid resulteert in een realiteit die mijlenver verwijderd blijkt van haar droombeeld. In Kampen blijven vader, moeder en zus Nicole de zoektocht naar de verdwenen Marianne onverminderd verderzetten.

‘Vogeleiland’ speelt zoals de naam laat vermoeden op een eiland bevolkt door allerlei soorten vogels.  Het is een idyllische plek waar Berend en Marianne in harmonie met de natuur hun eigen paradijsje startten.  Maar dan is Marianne zwanger.  Terugkeren naar de ‘buitenwereld’ betekent gevangenisstraf voor Berend.  En dus wordt Marianne zijn gevangene.

Berend, Nicole en later Pup geven hun perspectief op de gebeurtenissen.  Aanvankelijk speelt Marianne de eerste viool en zuigt ze alle aandacht naar zich toe.  Het brave zusje Nicole die iedereen wil ‘pleasen’ is een vat vol angsten en onzekerheden en wordt nauwelijks opgemerkt.  Berend is de toevallige behulpzame passant die een ingrijpende rol zal spelen en de levens van Marianne, Nicole, Pup en diegenen die van dichtbij betrokken zijn bij de verdwijningszaak richting zal geven.

Het boek leest als een bevreemdend, bizar, weerzinwekkend en intriest verhaal.  De primitieve hut, niet meer dan een uitgegraven hol in de grond en het eiland dat geïsoleerd in het Ketelmeer ligt en waar nooit iemand voet aan wal zet, creëren een desolate sfeer die enkel wordt verstoord door vogelgeluiden.  De personages leven er op het ritme van de natuur.  Wie niet opgewassen is tegen de omstandigheden delft het onderspit.  Vitaliteit versus apathie; survival of the fittest in woord, geur en beeld. 

‘Vogeleiland’ belicht wat een vermissing doet met de mensen die het van dichtbij meemaken. Moeder, vader, zus van de vermiste zijn heel herkenbaar en realistisch uitgewerkt in hun manier van dealen met het verlies. 

Terwijl in de buitenwereld heel wat actie wordt ondernomen om Marianne te vinden, wordt er op het eiland alles aan gedaan om haar zo veel als mogelijk uit te wissen.  De vermiste verdwijnt nog een keer.  Het verlies aan Marianne wordt heel goed in beeld gebracht al is het afgrijselijk om te lezen.  Het leven op het eiland zowel als het leven in de buitenwereld hebben één gemene deler: een alles overheersend gevoel van eenzaamheid.   

Beelden, geuren en geluiden vullen elkaar aan.  De hoofdstukken zijn kort; de perspectiefwissels verlopen heel vlot.  Over de opbouw van het plot is goed nagedacht.  Nicole vertelt nu vanuit haar Finca la Soledad in Spanje.  Door middel van flashbacks belicht ze haar leven met Marianne, hoe de gezinsleden omgingen met de vermissing van de oudste dochter jaren geleden en hoe ze de Nicole is geworden die ze nu is.  De verhaallijn met Marianne en Berend verloopt chronologisch, maar in het verleden.  Later in het plot, komen door een sprong in de tijd de twee verhaallijnen samen.

‘Vogeleiland’ is geen spannende actiethriller.  Wel groeit gestaag het gevoel van beklemming en de weerzin voor het personage dat verantwoordelijk is voor alle gruwel. Het is Marion Pauw gelukt om door te dringen in de psyche van haar personages: het zijn hun gedachten – of we het er nu mee eens zijn of niet – en daaruit voortvloeiend, hun acties.  Hoewel ik me vragen stel bij de teloorgang van Marianne (hoeveel en hoe lang kan een mens verdragen?), Pups acties en reacties in de buitenwereld en haar ongelofelijke reis – wereldvreemd als ze is raakt ze zomaar van Nederland naar Spanje! - me verbazen, geloof ik best dat het zomaar echt kan gebeuren dat iemand voor altijd verdwijnt.

‘Vogeleiland’ is eerder dan een thriller een roman waarin met aandacht voor de psychologie van de personages een verdwijningszaak wordt in beeld gebracht in een sfeer die steeds beklemmender en grimmiger wordt. Marion Pauw laat haar personages helemaal zichzelf zijn en geeft hen het verhaal in handen.  Het resultaat is een ontluisterend, triest, bizar en bij wijlen weerzinwekkend maar pakkend boek. Een verfilming waardig!

Anita

4 inktpotjes

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...