donderdag 30 september 2021

Karin Slaughter met ‘Valse Getuige’

 


Als Leigh Collier onverwachts gevraagd wordt de verdediging te gaan voeren in de rechtszaak van Andrew Tenant is zij erg verrast. Nog niet eerder behandelde zij een rechtszaak van zo’n groot formaat en met zo’n bekende en rijke verdachte.

Als de reden daarvoor haar duidelijk wordt, en ze ongewild 20 jaar terug geworpen wordt in tijd, is dat het begin van een wreed Kat en Muis spelletje.

 

‘Iedereen heeft wel een duister geheim’. Het is één van de vele uitspraken die ik Karin Slaughter eens heb zien maken in een Amerikaanse boekpresentatie op TV.

In dezelfde presentatie vertelde ze te zijn opgegroeid in een familie waarin mishandeling van met name haar oma met regelmaat voorkwam en waar niet over gesproken werd. Bovendien heeft zij een aan de drugs verslaafde zus en maakte zij de verwoestende uitwerking van drugsgebruik van dichtbij mee.

Dit is mede de reden waardoor het thema mishandeling en agressie tegen vrouwen vaak onderwerp is in haar boeken. Zij schuwt daarbij een uitgebreid en gedetailleerd verslag van de wreedheden niet, zo ook in dit laatste boek van haar.

Zij schreef al eerder een lange reeks over de personages van Will Trent en Sara Linton. Dit is één van haar standalones.


Toen ik het boek zag was ik verrast over de cover. Oké, ‘Valse Getuige’ en dan de valse wimpers die zouden een connectie met elkaar kunnen hebben. Meestal wordt een cover pas duidelijk, en dan vaak ook erg mooi, als je verder komt in het verhaal en de betekenis steeds duidelijker wordt.

Ik kan helaas niet zeggen dat de betekenis van de cover, nadat ik het boek dichtsloeg, mij echt duidelijk is geworden. Persoonlijk vind ik de cover en titel in de Engelse versie veel mooier en veel pakkender en dat is jammer voor de Nederlandse en Belgische markt en lezers.

 

Het boek begint met een gebeurtenis van jaren terug. De manier waarop Karin Slaughter dit beschrijft doet je gruwelen. Meteen zit je midden in het verhaal en wil je niet anders dan snel doorlezen.

Daarna schakelen we naar het heden en naar het leven van Leigh Collier, ze is advocate geworden na een lange en moeilijke studie en heeft een goed leven opgebouwd. Naarmate het verhaal vordert komt de 2e zus, Callie, meer in beeld en met haar gaat het helaas een stuk minder goed. Langzaamaan krijg je als lezer meer kijk op de twee verschillende levens en het grote geheim dat zij met elkaar delen.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat de nadruk ligt op langzaamaan, want na het heftige begin dat met sneltrein vaart bij mij binnen kwam, zakt voor mijn gevoel het verhaal wat in en heb ik soms moeite om mijn aandacht er bij te houden en zelfs om door te lezen.

Waarom is dat? Eigenlijk weet ik het niet, het verhaal is goed en de karakters zijn goed uitgewerkt maar op de één of andere manier weet het mij net niet te pakken. Jammer, want ik las vroeger veel van haar al ben ik na Triptiek afgehaakt. Verder speelt het hele verhaal zich letterlijk af in het heden met alle problematiek van corona. Karin geeft aan het einde van het boek een lange toelichting op de reden voor haar om dat in het boek te verwerken, maar voor sommige lezers zullen de vele mondkapjes die gedurende het verhaal op en af gezet worden niet echt iets toevoegen.

Karin Slaughter schrijft over het algemeen vrij dikke boeken. Deze telt 456 pagina’s maar als ik heel eerlijk ben had het van mij zeker 1/3 korter mogen zijn. Toch heeft het me over het algemeen wel vermaakt en ik denk dat zeker de erg trouwe Slaughter fans er blij mee zullen zijn.

 

Ik geef het 3,5 Kraaien.

Karin K

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...