dinsdag 7 december 2021

Recensie De verdwenen Burcht van Sandra J. Paul

Zwarte magie en een legende?

Quinten heeft de laatste tijd wel veel nachtmerries en krijgt in die enge dromen bezoek van Colette Zwart. Quinten is eigenlijk best wel bang maar hij vertelt dit aan niemand. Hij weet dat er iets staat te gebeuren met het dorp waar hij woont. Kraaidorp is bijna 400 jaar oud en alle inwoners zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het aanstaande feest. Totdat er een heksenjager Jorian in het dorp arriveert en vertelt over de legende de verdwenen burcht, de bijzondere bron en zwarte magie.

Quinten vermoedt dat Colette Zwart tijdens de feestelijke dag waarop Kraaidorp 400 jaar bestaat haar slag wil slaan. Quinten besluit samen met de heksenjager in geheim op zoek te gaan naar wat waar is van de legende….

Dit is het vierde deel van de vijfdelig jeugdthrillerserie Kraaidorp. Door Sandra J. Paul bedachte serie waar het in de meeste gevallen om Quinten en het dorp waar hij woont draait, is het haar weer gelukt om voor de jeugd een spannend, boeiend en in sommige gevallen best eng verhaal neer te zetten. Door Colette Zwart haar duistere magie, waarmee zij er voor zorgt dat Quinten (en niet alleen Quinten) in enge situaties terecht komt, die vergelijkbaar zijn met zijn nachtmerries en hij eigenlijk wel angstig is laat hij zich niet kennen en houdt hij zich sterk. Het is op een meelevende wijze geschreven en er zit ook een boodschap in verweven vind ik. De jeugd die dit leest en dit herkenbaar vindt kan hier uit halen dat het niet verkeerd is om te proberen, ondanks dat ze sommige situaties eng vinden en angstig zijn, dat gevoel te onderdrukken door flink te zijn en door te zetten. Ik vind de mooie boodschap verpakt in een spannend verhaal, het kan bijdragen dat jeugdige lezers door dit proberen zich zekerder kunnen gaan voelen. Zelf heb ik weer genoten van het magische verhaal wat vlot wegleest. De auteur heeft aan ‘De verdwenen burcht’ zo’n einde gegeven waar ik bijna van mijn stoel viel. Hoe verzint Sandra het! Want wat een ongelofelijke plottwist en wat baal ik, want ik moet nu toch een aantal maanden wachten voordat ik het laatste deel van deze serie kan lezen! Want ja als volwassene kan ik gelukkig ook van dit soort verhalen genieten!

4,5 Inktpotjes
Jacqueline