Zou jij je je kunnen voorstellen aan onze lezers van Boekinkt, die jou nog niet kennen. En we zijn vooral nieuwsgierig naar jouw monsterlijke- en jouw frivole kant.
SD: Hoi lezers van
Boekinkt die mij nog niet kennen! Ik ben Sophia Drenth, woonachtig in
Amsterdam, schatzoeker op vlooienmarkten en tegelijkertijd notoir ontspuller. Als
dat niet een frivole tegenstelling is weet ik het ook niet meer.
Sinds 2014 ben ik full
time schrijver, nadat ik werd wakker geschud door een intense nachtmerrie die
zou uitgroeien tot mijn boekenreeks, Bloedwetten.
De reeks laat zich het best omschrijven als vampierboeken in een Nederlands
jasje. In 2020 tekende ik een dubbel boekcontract bij Hamley Books. Voor hen
schrijf ik griezelig spannende jeugdboeken met een knipoog.
Je bent, naast de afronding van je Bloedwettenreeks voor
volwassenen, begonnen met een jeugdreeks rond het kleine vampiertje Vladimir
von Rotenbeck dat geplaagd wordt door zijn allergie voor bloed. Hoe ben je op
dit komische idee gekomen?
SD: Dit komische idee
is geboren door een totaal niet komische realiteit. Vladimirs kwaal is namelijk
autobiografisch. Ik schreef het eerste boek meer dan twintig jaar geleden in de
vorm van een kort verhaal, waardoor ik me niet meer precies kan herinneren wat
er destijds gaande was in mijn leven. Ongetwijfeld werd ik geplaagd door boze
darmen, want dat is hoe mijn leven er sinds mijn zestiende levensjaar uitziet,
nadat men in het ziekenhuis verkeerde keuzes maakte aangaande de behandeling mijn
toch al overgevoelige lijf.
Aangezien men zegt dat
je als schrijver moet schrijven over wat je kent, was het een logische keus om
mijn eigen ervaringen op papier te zetten, maar dan wel vermengd met de nodige
humor, want niemand zit te wachten op mijn best wel saaie levensverhaal.
De therapieën die
Vladimir in het eerste hoofdstuk van elk boek ondergaat zijn in meer of mindere
mate op eigen ervaringen gebaseerd.
Jouw boeken staan vol van eigenaardige en gruwelijke
monstertjes en creepy typetjes. Was je al jong bezig met gruwelverhalen? Is
jouw wat donkere fantasie vooral een zegen geweest of ook wel eens een last?
SD: Ik ben van nature
een schijtlijster. Dat was ik vroeger al en nu nog steeds. Ik kan mezelf de
stuipen op het lijf jagen door veel te lang door te denken. Tijdens elke autorit
denk ik minstens één keer aan doodgaan.
Als kind hield ik van
knuffelbeesten en Garfield. Dus ik was zeer zeker niet vanaf mijn jonge jaren bezig
met creepy dingen.
Ik houd nog steeds
niet van horrorboeken of -films. Mijn boeken zijn dan ook niet geschreven als zijnde
horror. Ja, ik houd ervan om duistere thema’s aan te boren, maar ik doe dit
niet puur met het vooropgezette plan om te shockeren en de lezer van begin tot
eind een akelig onderbuikgevoel te bezorgen.
Ik ben als schrijver
vooral geïnteresseerd in achterhalen wat iemand drijft om zijn of haar
toevlucht te zoeken tot bepaalde daden en gedrag. Daarvoor moet je als
schrijver ver durven gaan. Daarnaast zoek ik altijd naar het licht voor mijn
personages, hoe zwart hun leven ook is geworden. Als je tijdens zo’n periode
een lichtpuntje weet te vinden, heeft dat naar mijn mening extra waarde.
In het 2e deel, De Pestmachine, krijgt Vladimir
het aan de stok met de Pestmeesters die het uiterlijk hebben van de zo
gevreesde pestdoktors uit de Middeleeuwen. Heb je zelf een bijzondere binding
met deze tijd en hoe ben je op dit idee gekomen?
SD: Pestmeesters
hebben mij altijd al gefascineerd met hun bizarre uitdossing. Toen ik dertig
jaar geleden begon met schrijven, schreef ik lange tijd klassieke Fantasy in
een middeleeuwse setting. Daar ben ik inmiddels al lange tijd overheen
gegroeid, dus met de middeleeuwen heb ik niet meer zoveel.
Ergens tijdens de
pandemie kwam het als logisch op me over om iets te doen met pestmeesters in
mijn tweede jeugdboek, toen het symbool van pestmeester logischerwijs nieuw
leven werd ingeblazen door de toestand in de wereld. Omdat veel mensen moeite
hadden met zich aan de regels houden die van boven af werden opgelegd, leek me
dat een mooi uitgangspunt voor een verhaal. Aanvankelijk was ik van plan om er
veel meer een soort inquisitie van te maken dan het uiteindelijk is geworden.
Ik vreesde zelfs voor boekverbrandingen als ik mijn oorspronkelijke ideeën op
papier zou zetten. Toch is dat niet de reden dat ik het over een andere boeg
heb gegooid. Schrijven is voor mij een grillige aangelegenheid en ik volg het
spoor dat mijn personages me duiden. Misschien is het wel allemaal wat minder
ernstig geworden door het woord ‘frivool’. Daardoor is het boek een stuk lichter
van toon geworden dan ik aanvankelijk dacht. En dat is maar goed ook.
Wat ik zelf vooral uit jouw Vladimir reeks vind uitspringen
is het feit dat het oké is om anders te zijn. Iets wat in mijn ogen niet vaak
genoeg gezegd kan worden tegen vooral de jongeren onder ons. Is hier misschien
ook iets autobiografisch in verwerkt? Heb jij je vroeger wel eens anders
gevoeld en hoe ging je daar dan mee om?
SD: Vanwege mijn
chronische ziekte heb ik me altijd een buitenbeentje gevoeld. Nu nog steeds. Ik
ben pas sinds een paar jaar opener geworden over de uitdagingen die dagelijks
op mijn pad komen. Ik heb me lange tijd geschaamd dat mijn lijf zich anders
gedraagt dan normaal. Dit komt voornamelijk door de reacties van anderen die ik
te verduren heb gehad. Van leraren die achter mijn rug om zeiden dat ik me
aanstelde tot dokters die recht in mijn gezicht verkondigden dat ik verslaafd
was, omdat het niet lukte om mijn medicatie een week lang niet te slikken.
Nog steeds vind ik het
moeilijk dat doodgewone dingen lastig worden. Mensen moeten rekening met mij
houden, terwijl ik het liefst normaal wil zijn. Daardoor loop ik vaak dingen
uit te leggen. Dan voelt het of ik me loop te verontschuldigen voor iets waar ik
niets aan kunt doen en dat is gewoon stomvervelend. Het drukt me telkens weer
met je neus op de feiten dat ik anders bent dan anderen.
Ik kan me voorstellen
dat veel kinderen (en volwassenen) zich zo voelen. Daarom is het een uitstekend
thema om uit te werken.
Wat is het meest angstaanjagende boek, film of iets anders,
wat je zelf ooit hebt meegemaakt.
SD: De dood van mijn
vader was de grootste nachtmerrie die ik tot nu toe in mijn leven heb ervaren. Door
het falen van de zorg mondden zijn laatste uren uit in een horrorfilm. Aan de
ene kant afschuwelijk om te hebben meegemaakt, aan de andere kant in zekere
mate een geruststelling om te weten dat ik een dergelijke traumatische
gebeurtenis te boven heb kunnen komen. Ik moet wel bekennen dat ik hierdoor nog
steeds niet in het reine ben met de dood.
Als wij jouw boekenkast zouden kunnen zien, wat komen we
daar dan tegen? Heb je favoriete auteurs, of een favoriet genre? En wat is het
mooiste/dierbaarste/bijzonderste boek dat je bezit?
SD: Als jullie een
kijkje in mijn boekenkast zouden nemen, dan zouden jullie steeds meer lege
planken zien. Ik had het al eerder over het ontspullen. Ik ben bezig om mijn
leven op de schop te gooien en ook boeken zijn wat dat betreft niet heilig.
Inmiddels heb ik meer dan de helft van mijn boeken weggedaan.
Ergens in de
beginjaren van het millennium ben ik mijn schrijf- en leeswoede kwijtgeraakt. De
schrijfwoede is teruggekeerd dankzij die nachtmerrie. De leeswoede niet.
Sterker nog, doordat ik zelf herschrijf tot ik erbij neerval, lukt het me bijna
niet meer om me in een boek te verliezen. Ik kan die denkbeeldige rode pen niet
neerleggen.
Het schijnt niet te
mogen dat je als schrijver weinig leest, maar na een dag schrijven heb ik
simpelweg geen fut meer om me in een boek te verdiepen en de afgelopen acht
jaar heb ik zowat non stop geschreven.
Het is een beetje
zoals de chef-kok die thuis niet kookt. Lezen is voor mij geen ontspannende
bezigheid.
Om mijn favoriete
schrijvers te vinden moeten we dus wat verder terug in de tijd. Clive Barker zal
altijd hoog op mijn lijstje staan. Hij is ook nog eens verschrikkelijk aardig
in het echt. Ik heb hem ooit mogen interviewen.
Ook de boeken van Neil
Gaiman en Chine Miéville kan ik waarderen. Het enige boek dat mij de afgelopen
jaren van mijn sokken heeft geblazen is The
Gargoyle van Andrew Davidson. Zo’n boek dat me via via werd aangeraden
en waarvan ik hoorde dat beren van mannen ervan in tranen uitbarstten. Ik heb
zelf in ieder geval ook de nodige tranen vergoten tijdens het lezen.
Het gaat over een
mannelijke pornoster die gruwelijk verbrand raakt tijdens een auto-ongeluk.
Tijdens zijn revalidatie krijgt hij bezoek van een vrouw die beweert dat ze
elkaar uit vorige levens kennen. De verhalen die ze hem vertelt (het is een
raamvertelling) zijn zeer gedetailleerd en vaak hartverscheurend. Het is het
hele boek door de vraag of zij knettergek is of de waarheid spreekt.
Dit is het soort
boeken waarvan ik houd: verhalen die zich in de echte wereld afspelen (al dan
niet tegen een historische achtergrond), waarin een speculatieve twist zit die de
waarheid zoals we die denken te kennen op de schop gooit.
Welk boek staat er in je kast te prijken dat je nog steeds
niet hebt gelezen en waarvan je elke keer denkt: ‘jou moet ik nu echt als 1e
gaan lezen?’
SD: Laat ik eerst maar
een The crimson petal and the white uitlezen van Michel Faber. Dat boek ligt nu
al langer dan twee jaar naast mijn bed. Dat heeft niets te maken met de
kwaliteit ervan. Zoals ik al zei heb ik na een dag schrijven geen fut meer in
letters. Ik rol mijn bed in en ga maffen.
Sinds ik drastisch aan
het ontspullen ben, heb ik me erbij neergelegd dat ik een ander mens ben dan,
zeg, twintig jaar geleden. Als een boek al zo lang in de kast staat zonder te
zijn gelezen, dan heeft het me al die tijd niet kunnen overtuigen om het op te
pakken en doe ik het weg.
Ik heb zelf je online presentatie van De Pestmachine bekeken
en heb er van gesmuld. Zou je, voor degene die niet hebben gekeken, kunnen
verklappen waarover de volgende Vladimir gaat. De personages die een hoofdrol
krijgen of misschien al iets over de cover of de titel, en is het al bekend
wanneer deze ongeveer uitgebracht gaat worden?
SD: Ik ben het soort
schrijver dat meestal vanuit één idee begint, zonder vooropgezet plan. Op dit
moment heb ik een paar ideeën voor Vladimirs volgende avontuur, dus dat is al
winst.
Oma is ziek en
Vladimir moet haar bloedplasma brengen. Oma woont diep in het Grimgruwelbos,
dus deze missie is zeer zeker niet zonder gevaar. Naswikka die altijd wel in is
voor een avontuur gaat vanzelfsprekend mee. Het grote probleem is alleen dat
zij een knalrood manteltje van Vladimirs zusjes heeft gekregen en het vertikt
om dat stomme ding uit te trekken. Dat is natuurlijk vragen om problemen.
Cover en titel zijn
nog niet bekend, evenmin kan ik veel kwijt over de verschijningdatum. Na acht
jaar non stop schrijven en de afgelopen twee jaar twee boeken per jaar
uitbrengen (een in eigen beheer en een bij Hamley Books) ben ik om eerlijk te
zijn aan vakantie toe. Het plan is wel om het boek voor het eind van het jaar
bij de uitgever in te leveren.
En dan nog een paar hele snelle korte vragen:
Zon of Maan?
SD: Aangezien ik van
de zon spontaan ontvlam, toch maar de maan.
Een gezonde cracker met tomaatjes of een biefstuk ‘rare’?
SD: Vanwege mijn boze
darmen moet ik uit de buurt gluten blijven. Tomaatjes gaan er wel goed in op
een rijstwafel. Biefstukken eet ik niet al te bloederig. Mijn identificatie met
mijn personages kent grenzen.
Slenteren over de kinderkopjes op de Dam in Amsterdam of die
van het Knekelplein in Knekelstein?
SD: Vanwege mijn
verhuisplannen toch maar de kinderkopjes in Knekelstein.
Visite krijgen van Wiesewasjes of van Plofkabouters?
SD: Wiesewasjes zijn
niet te vertrouwen, dat weet iedereen. In het gezelschap van plofkabouters kan
ik mijn winden schaamteloos laten waaien, wanneer mijn boze darmen weer eens
opspelen. Daar kijken zij niet van op. Ze zijn wel altijd een beetje
teleurgesteld dat de grote knal uitblijft.
Een frivool en eindig leven of het eeuwige leven als
gruwelijke steeds terugkerende nachtmerrie? (waarbij je zelf mag kiezen bij wie)
SD: Ik zou het
verspilling vinden om mijn eeuwige leven te wijden aan het plagen van een
ander, dus dan toch maar die frivole eindigheid, ook al moet ik wel nog eens
een goed gesprek voeren met de dood over hoe en wat en zo.
Sophia heel erg bedankt voor het beantwoorden van al onze
vragen en namens onze lezers van Boekinkt heel veel succes met het schrijven
van de volgende Vladimir.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten