woensdag 12 juli 2023

Barry – Raymond Vis

 


Aso Barry groeit op in de jaren negentig in het Soesterkwartier, de beruchte Amersfoortse volkswijk. Het is de tijd van de gabberscene en de vage houseparty’s.  Barry en zijn vrienden hangen liever ostraat dan dat ze naar school gaan, raken verzeild in schimmige handeltjes en deinzen niet terug voor een stevige vechtpartij of relletje. Ondanks alle rotzooi die ze trappen en talloze keren dat ze in aanraking komen met de politie gaan ze voor elkaar door dik en dun.

Barry weet diep in zijn hart dat hij uit dit wereldje wil ontsnappen, maar tussen weten en doen zit nog een wereld van verschil. Keer op keer verknalt hij het weer voor zichzelf, en valt hij toch weer terug in de wereld van zuipen, pillen en rottigheid uithalen. Zal het hem lukken om uiteindelijk zijn leven op de rails te krijgen?

 Wat een lekker boek was dit! Als tiener van de jaren 80 was de gabberscene totaal niet mijn wereld maar toch herkende ik veel. Want het broertje van mijn partner was wel een echte gabber, compleet met aussies, pillen en matje. Elke zondag was hij, na een houseparty, compleet van de wereld. Het is goed gekomen met hem hoor, maar vanaf de zijlijn heb ik me in die tijd wel verwonderd over dat bijzondere wereldje. Ook hij had de nodige handeltjes maar gelukkig bleef hij wel weg van vechtpartijen en relletjes.

 Ook het Amersfoort van de jaren 90 ken ik een beetje. Eind jaren 90 werkte ik namelijk in Amersfoortse wijk Schothorst en van collega’s hoorde ik het één en ander over de Amersfoortse volkswijken. Zo leuk om allerlei Amersfoortse straten, wijken en gebouwen te zien langskomen.

 Doordat ik zo veel herkende zat ik al heel snel in het verhaal. Aan het begin van het boek ergerde ik me toch wel behoorlijk aan Barry en zijn vrienden. Dat je je leven zelf vergooit, prima! Maar alle ongein en vernielingen die er aangericht werden, daar kon ik wat minder om lachen. Maar goed, het is een eerlijk en rauw verhaal, daar hoort dit natuurlijk allemaal bij. En uiteindelijk begon ook mijn sympathie voor de gabbers te groeien. Want onder die laag van rottigheid zat een grote laag van vriendschap en verbondenheid. En uiteindelijk willen die jochies allemaal maar één ding: een leuk huisje, een relatie, een huisdier en voldoende geld om van te leven. Dat dat je niet aan komt waaien, dat weten ze diep in hun hart ook wel.

 Het verhaal is vlot geschreven, met hier en daar wat straattaal wat het volkse ondersteunt. Omdat dit goed gedoseerd wordt, geeft dit een leuke meerwaarde aan het boek en voelt het echt. In het begin vond ik de dialogen wat stroef en iets te beschrijvend. Ik begrijp dit wel want wie niet bekend is met Amersfoort heeft misschien wat meer context nodig, maar daardoor werden de conversaties wat gemaakt. Dit wordt echter veel beter en levendiger naarmate het boek vordert.

Wat ik ook leuk vond was dat het niet persé een ‘eind goed al goed’ einde heeft, maar gewoon realistisch blijft. Wie als een dubbeltje geboren is, wordt niet zonder slag of stoot een kwartje.

 Ik heb genoten van dit semi-autobiografische verhaal. Het heeft me een inkijkje gegeven in het leven van een doodgoeie branie, waar ik sommige dingen van herkende en andere niet. Maar vooral vond ik het een heerlijk verhaal om te lezen.

 4 inktpotjes

 Jolanda

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...