vrijdag 21 juli 2023

‘De kruik van Pandora’, van Natalie Haynes.

 


Dit is het 2e boek dat ik van Natalie lees. Eerder las ik al De blik van Medusa, en die smaakte beslist naar meer. In deze kruik van Pandora bespreekt Natalie 10 verschillende heel bekende Griekse Mythen en wederom kiest ze daarbij een vrouwelijk uitgangspunt.

Als ik begin te lezen ontdek ik vrijwel meteen mijn eigen ‘fout’, haar boek De blik van Medusa was namelijk geschreven als roman, maar dit boek is een non-fictie boek. Het belicht elke mythe zoals die oorspronkelijk was en zoals die soms door de jaren heen werd herschreven. Dus meer als een soort geschiedenisboek. Verschillende dichters maakten verschillende versies, kunstenaars creëerden verschillende beelden/schilderijen en ook wij kijken er verschillend naar ten opzichte van de tijd waarin ze werden geschreven.

‘Uiteraard is elke versie van een mythe even geldig als een andere, maar de rol van vrouwen wordt met geestdodende regelmaat geminimaliseerd. En dat is koren op de molen van degene die liever geloven dat deze verhalen altijd zo zijn geweest.’

Nu moeten we natuurlijk wel de mythen blijven zien in het tijdsbeeld waarin ze ontstonden, in een tijd waar de rol van vrouwen minimaal was en ze er eigenlijk ook niet echt toe deden. Des te leuker zijn de vergelijkingen die Natalie ons laat zien tussen de oude mythen en de hedendaagse tijd.

Één mooi voorbeeld van Natalie is bijvoorbeeld de mythe van Medusa, zij werd pas veel later een boegbeeld voor de me-too beweging. Was daar eerst het prachtige bronzen beeld van Benvenuto Cellini, door hem gemaakt rond 1545-1554, die de Griekse held Perseus laat zien in een uitermate wreed tafereel. Inmiddels is daar een antwoord op gekomen. Een al even prachtig bronzen beeld van Luciano Garbati dat een wonderlijk mooie naakte Medusa toont, verre van monsterlijk, met prachtig en weinig angstaanjagend slangenhaar dat in mooie dreadlocks rond haar schedel ligt. Zij heeft net het hoofd van Perseus afgehakt. Medusa was, voor wie de mythe nog niet kent, een beeldschone jonge sterfelijke vrouw die werd verkracht door de god Poseidon in de tempel van de godin Athene. Athene die op haar beurt niet bepaald leed aan enige vorm van vrouwelijke solidariteit, straft niet Poseidon voor het onteren van haar tempel (?) maar straft daarvoor de verkrachte Medusa door haar mooie krullende haar te veranderen in een bos gifslangen. Haar aanblik werd zo vreselijk dat het elk levend wezen deed verstenen alleen door haar aan te kijken. Medusa wordt echter liefdevol opgenomen door 2 Gorgonen zusjes, zij als monster hadden geen last van haar aanblik, waarna ze gedrieën teruggetrokken verder leefden in een grot ergens aan de Griekse kust. Ze was dus voor niemand een gevaar en niemand had iets van haar te duchten zolang ze maar op afstand bleven. Waarom moest Perseus dan zo nodig haar hoofd afhakken? En dan ook nog eens terwijl ze sliep?

Een andere en evenzo boeiende vergelijking van Natalie is die van de mythe over Medea en het nummer Hold up van Beyonce. En zo staat het boek dus vol met vergelijkingen. Een boeiend en prettig geschreven boek dat meer inzicht verschaft aan degene die interesse heeft in het ontstaan en de verklaring van de Griekse Mythen, waarbij de nadruk ligt op de vaak onderbelichte rol van vrouwen. Achteraf las dit non-fictie boek dus heel prettig en miste ik niet dat het niet was geschreven in roman-vorm. Bovendien nodigde het mij weer eens uit om wat extra kennis te vergaren d.m.v. Google en Wikipedia, want hoe oud zijn die Griekse Mythen nu eigenlijk…

Ik geef het 4 Inktpotjes.

Karin K.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...