donderdag 27 juli 2023

Inspecteur Vos – Paul Hoekstra & Job Veldhuis

 

Wanneer op een koude winteravond het lichaam van pater Abraham Doornbosch wordt gevonden bij de Dom in Utrecht staan rechercheur Vos en zijn rechterhand Vink voor een raadsel. Wat is het motief voor deze moord en wie is de dader? Maar niets is onoplosbaar zolang er koffie is, is het motto van de eigengereide Vos. Wanneer er echter meerdere moorden gepleegd worden, wordt de zoektocht naar de dader steeds complexer. Is er een verband te vinden, en welke rol speelt de media hierin?

 


Inspecteur Vos is het eerste deel van een tweetal boeken over, jawel, rechercheur Vos. De boeken zijn een heruitgave en mijn oog werd getrokken door de mooie vintage covers. Op basis hiervan zou je verwachten dat de boeken zich in het verleden afspelen, maar niets is minder waar. Inspecteur Vos nuttigt zijn koffie bij voorkeur uit de meest geavanceerde koffieapparaten en er wordt ook gebruik gemaakt van laptops en mobiele telefoons, dus het speelt zich helemaal af in het nu.

 Wel heeft het verhaal in de verte een Agatha Christie-achtige vibe, en met alle lugubere thrillers van de laatste tijd vond ik dat een verfrissende inslag. Verwacht dus geen bloederige moorden en snelle achtervolgingen, de moorden worden vooral met denkwerk opgelost. Inspecteur Vos heeft daar zijn eigen methodes voor, alles gaat op z’n gemakkie maar vooral met het nuttigen van heel veel koffie.

 Ik vond Vos, en ook zijn sidekick Vink, interessante en innemende personages. Ze behoeven nog wat verdere uitdieping, ze worden nog niet tot de bodem doorgrond. Maar er is een leuke wisselwerking tussen hen en heb ook geregeld zitten grinniken om de kleine speldenprikjes die ze naar elkaar uitdelen. Er worden wat opzetjes gegeven naar hun achtergrond maar helemaal duidelijk werd me dat nog niet.

Op 2/3e van het boek worden er nog wat interessante personages aan het team toegevoegd waarvan ik hoop dat die in het tweede deel ook weer acte de présence geven want die zou ik best nog wat beter willen leren kennen.

 Het verhaal is leuk, en de setting, Utrecht en omgeving, maakte dat het verhaal voor mij tot leven kwam. Net als bij een Agatha Christie-verhaal gebeurt er genoeg maar moet het verhaal het ook een beetje van de conversaties tussen de personages hebben. De ontknoping is verrassend, alhoewel ik het wel jammer vond dat er nog wat losse eindjes open bleven.

 Ik vond het boek leuk genoeg om ook het tweede deel te willen lezen. Ik ben vooral nieuwsgierig welke misdaden er nog meer opgelost dienen te worden in en om de Domstad, en ook hoe de samenwerking tussen Vos en Vink en de andere ‘mannen’ van het team zich verder ontwikkelt. Ook leuk: in een paar uurtjes en met een paar bakkies koffie lees je het uit.

Een aangename verrassing, dit boek!

 3,5 inktpotje

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...