woensdag 5 juli 2023

Onschuld van Toni Coppers

 


Het vlindereffect

Na ‘Offer’ met Alex Berg, was het dit jaar weer de beurt aan Liese Meerhout om als commissaris van de afdeling moord te Antwerpen paal en perk te stellen aan de misdaad in het Antwerpse.

Twee weken eerder is bij de Stadswaag een jonge vrouw spoorloos verdwenen. Liese bijt zich koppig vast in het onderzoek en naar goede gewoonte wil ze haar gelijk halen tegen de stroom in. Ook op persoonlijk vlak staat de commissaris voor een paar uitdagingen die haar dreigen te slopen.

Heel wat bekommernissen waarmee Liese zwaar tobbend het nieuwe Coppers en Lambert-verhaal inzet. Haar team heeft initieel niks in de gaten. De melding dat Liese na een aanval levensgevaarlijk gewond is gevonden in een steegje in het centrum van Antwerpen slaat in als een bom. Moet de aanval gelinkt worden aan de zaak rond Melissa Vinck, is de bende van Bogdani (Jacht, 19de Liese Meerhout) een vergeldingscampagne gestart of is haar trouwe luitenant Masson niet de integere man die ze altijd dacht dat hij was en draaide hij haar al die jaren een rad voor de ogen?

Hoe fleurig de cover ook mag lijken, in ‘Onschuld’ is de toon bepaald niet luchtig. Het tobben van Liese wordt terwijl zij in coma ligt naadloos overgenomen door haar team en niet in het minst door Michel Masson. De betekenis van de vlinder op de cover laat zich vlug raden.

Het team is moedeloos, maar onmiddellijk gaan de teamleden als de ‘familie’ die ze altijd zijn over tot de actie; zelfs Laurent verlaat een tijdje Zweden om de collega’s bij staan in zoverre hij dat kan en mag als ex teamlid. Masson van zijn kant is nog zwijgzamer dan anders: hij tobt dag en nacht en komt steeds meer in de greep van de alcoholduivel. De auteurs volgen hem op de voet en tekenen minutieus de angsten, boosheid en het onbegrip op van Michel die zich oud, stom en traag voelt. Zijn personage krijgt dit keer alle spots op zich gericht.

De toestand van Liese giet het verhaal in een soort van beklemmende wurggreep: al die jaren is zij de spilfiguur in de Meerhoutverhalen van Toni Coppers en nu ook Annick Lambert. De mogelijkheid haar te verliezen zorgt voor een bijzonder spanningsveld. Haar ‘afwezigheid’ zorgt alvast voor een merkbaar verschil: waar zij achter het slachtoffer aan gaat, gaat het team nu beslist achter de dader/s aan.

Meer dan eens wordt de link gelegd met de spannende gebeurtenissen in ‘Jacht’. Het zorgt voor een leuke continuïteit tussen de twee verhalen. Doch, terwijl ‘Jacht’ bol stond van de actie, is ‘Onschuld’ een Liese Meerhout van een ander kaliber. Onderhuidse spanning en onzekerheid gaan samen op. ‘Onschuld’ is geen actiethriller. In deze ‘Liese Meerhout’ gaat alles trager. De focus ligt vooral op de gedachten en de mentale toestand en weerbaarheid van het team en in het bijzonder van Masson. Het is het verhaal van het bos, de bomen en verstoppertje spelen, van samen met Masson diep gaan, van knappe teamspirit, van hoogmoed die tot de val leidt. Het vlindereffect is een terugkerend motief dat zowel personages als lezer beroert.

Voor alle Liese Meerhout-fans een must read.

3,5 inktpotjes

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...