dinsdag 11 mei 2021

De academie van Astrid Boonstoppel

 


‘De Academie’ is een mysterieuze roman en thriller in één.

 

Het leven in dit speciale huis is veel te mooi om waar te zijn en ik ga vanaf de eerste bladzijde op zoek naar waar de addertjes onder het gras zitten.

 

Dit young adult verhaal wordt verteld vanuit drie verschillende perspectieven.

 

Wanneer Em toegelaten wordt aan de Roucourt Academie is ze dolgelukkig. Elk jaar worden hier hooguit vijf meisjes geaccepteerd en wie afstudeert aan deze prestigieuze opleiding heeft het gemaakt. In het begin is Em, net zoals de andere meisjes, onder de indruk van het koppel, het bijzondere instituut, de aparte aanpak en de buitengewone lessen. Stilaan vallen de puzzelstukjes samen en wordt duidelijk dat de waarheid er heel anders uitziet.

 

Isabella, de complexe vrouw van Frédéric vertelt haar kant van het verhaal. Haar vertelling is erg boeiend en het ontrafelt het verleden en de toekomst van deze school.

 

Als laatste is er de anonieme en beklemmende klaagzang die de grimmige kant van de Academie naar boven brengt.

 

Het verhaal komt traag op gang en de auteur neemt haar tijd om de bijzondere Academie voor te stellen. Het boek begint dus eerder als een roman maar later komt het geheimzinnige en duistere aspect meer aan bod. Deze plaats lijkt de droom van elk meisje te laten uitkomen maar verderop in het verhaal blijkt dat niets is wat het lijkt.

 

De karakters blijven wat aan de oppervlakte. Enkel Em en Isabelle leer ik wat diepgaander kennen. Dit is jammer maar de belangrijkste personages ontwikkelen zich gelukkig wel. Em ontwikkelt zich van een slim maar naïef meisje tot iemand met een plan. Isabella is in het huis ook iemand anders geworden dan ze daarvoor was. Toch had ik graag nog wat meer over de andere figuren en hun beweegredenen te weten gekomen.

 

‘De Academie’ is eerst een schoolvoorbeeld van een elitaire plaats waar meisjes van gaan zwijmelen maar al snel wordt de schaduwkant belicht en net die zorgt ervoor dat het boek meer is dan een vlot lezende young adult.

 

Er zit veel meer verborgen in dit moderne verhaal dan het op het eerste gezicht lijkt.

Astrid Boonstoppel heeft in dit verhaal oog voor emancipatie, discriminatie en manipulatie.

‘De Academie’ raakt aan gedurfde thema's en eens je begint met lezen is het onmogelijk om het boek nog aan de kant te leggen.

 

Hoewel de spanning zich dus geleidelijk aan opbouwt, is de dreiging subtiel waarneembaar.

Het boek bouwt op naar een climax en hoewel ik sommige dingen op voorhand al weet, blijf ik gefascineerd verder lezen. Ik moet weten hoe dit raadselachtige verhaal gaat aflopen.

 

Haar eerste boek 'Dit is hoe het echt ging' las ik nog niet maar van ‘De Academie' heb ik genoten. Na deze young adult wil ik meer van haar en ga ik zeker haar prijswinnende debuut nog lezen.

 

4 Inktpotjes

Door Fany

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...