zaterdag 8 mei 2021

Hamley is jarig van Sandra J. Paul

 


Voordat ik het boek ‘Hamley is jarig’ in mijn handen vast had, heb ik de cover al via internet kunnen bewonderen. Maar dit is echt niet te vergelijken met het moment waarop je het boek voor het eerst in handen hebt. Een prachtige hardcover met glimmende elementen, met natuurlijk Hamley voorop. Binnen in het boek zijn kleurige tekeningen en de afdrukken van Hamleys pootjes te vinden. Ik vind het alleen daarom al een prachtig kinderboek.

 

Hamley, de zwarte kat van auteur Sandra J. Paul en het logo van Hamley Books is bij mij bekend en vast niet bij mij alleen maar dat Hamley een eigen boekenserie krijgt, dat had ik niet verwacht. Waarschijnlijk haalt Sandra haar vele inspiratie voor deze serie uit Hamley maar ook uit de andere katten om haar heen en de gekke capriolen die ze maken. 

 

Hier in huis word ik altijd steevast het kattenvrouwtje genoemd ook al woont hier naast de twee katten een heerlijke lieve enthousiaste schapendoes. Het is vast dan ook niet vreemd om te zeggen dat ik heel nieuwsgierig was naar het boek over Hamley.  

 

Het verhaal gaat over het kitten Hamley, die samen met zijn moeder, de twee andere katten Lily en Lexi en de twee honden Kamiel en Kasper bij Betty, Henry en hun dochter Viola wonen. Naast dat Hamley graag geknuffeld wordt door Viola is Hamley erg nieuwsgierig. Zijn moeder wordt dagelijks door Hamley overladen met vele vragen, om te voorkomen dat ze daar horendol van wordt maant ze Hamley regelmatig tot het doen van een dutje.

 

Katten hoeven alleen maar te slapen en in de weg te zitten van de mensen. Meer wordt er van ons niet verwacht.

 

De wijze waarop Sandra J. Paul de situaties beschrijft die katten meemaken maar ook die door hun capriolen ontstaan, zijn mij niet vreemd. Ik ben dan ook meerdere keren in de lach geschoten. Bijvoorbeeld bij de gebeurtenis dat Hamley graag naar buiten wil gaan (wat hij nog niet mag) om muizen te gaan vangen en die aan Betty en Henry wil geven. Wanneer een van de andere katten die levende muizen meenemen in huis, ontstaat er een hilarische situatie die zo herkenbaar is, geweldig:-)

 

Hamley mag dus nog niet naar buiten om alleen op onderzoek uit te gaan. Maar wanneer niet een van de dieren een stukje verjaardagstaart krijgt van de jarige Viola wil Hamley kost wat kost naar de bakker. Dit om een verjaardagstaart gaan regelen voor alle dieren. Hamley doet alles om dit voor elkaar te krijgen en dat is een spannend avontuur.


Een heerlijk kinderboek waarin de avonturen van Hamley zo in detail en op een humorvolle wijze zijn beschreven dat het een genot is om Hamley is jarig’ (voor) te lezen.

Wat is het leven van een kat toch heerlijk.



Jacqueline




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...