maandag 17 mei 2021

De vondeling van Stacey Halls

 



De vondeling is een mooie historische roman over verlies

 

Bess heeft geen gemakkelijk leven en wanneer ze zwanger wordt ziet ze zich verplicht om haar kindje naar het Foundation tehuis te brengen. Hier kan je je baby achterlaten als je er niet voor kunt zorgen. Als Bess, na heel spaarzaam geleefd te hebben, haar kindje zes jaar later eindelijk terug kan ophalen volgt een akelige verrassing. De baby werd al heel snel meegenomen door haar maar zij weet van niets.

 

Naast Bess is er het stuk over Alexandra. Deze jonge weduwe is op alle gebied de tegenpool van Bess. Zij heeft een dochtertje Charlotte maar lijkt moeite te hebben met de moederrol. Alexandra is heel afstandelijk, houdt haar dochtertje altijd binnen en zondert zich af.

 

Wanneer Bess later het kindermeisje van Charlotte wordt ontvouwd het verhaal zich verder.

 

De vondeling begon fantastisch en had mij dadelijk in zijn greep. Het trieste leven van de arme Bess en haar verhaal sleurden me mee de geschiedenis in. Alexandra, de koele weduwe, had een mysterieus kantje en ik was nieuwsgierig naar het waarom achter haar gedrag. Haar verleden was boeiend en ook hartverscheurend.

 

Toch bleef het verhaal niet op dit niveau en stilaan verloor het een stuk van zijn glans.

 

Toen ik het deel las waar Bess en Alexandra voor grote veranderingen staan, voelde ik al aankomen waar we naartoe gingen. Het einde paste voor mij niet echt in de ruwheid van het verhaal. Ondertussen was ik ook de voeling met de karakters wat kwijt.

 

De vondeling heeft een veelbelovend begin en een goed en informatief verhaal waarvoor de auteur uitstekende research deed.

 

De karakters zijn goed uitgewerkt en het verhaal is goed opgebouwd. Het einde vond ik wel niet echt bij de rest van dit trieste maar ook moedige boek passen.

 

De historische roman is rijk gedetailleerd en het verleden komt tot leven. De positie van vrouwen in de Victoriaanse tijd zit duidelijk verwerkt in deze dramatische story.

 

De vondeling is een gevoelig boek over moeder zijn maar het is ook een verhaal over kracht en hoop vinden in uitzichtloze omstandigheden.

 

3.5 inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...