vrijdag 21 mei 2021

Het geheim van Gargantis door Thomas Taylor.

 



‘Het geheim van Gargantis’ gaat over Herbie en Violet. Herbie werkt op de afdeling gevonden voorwerpen in het hotel Nautilus van het plaatsje Owee aan zee.
Op een dag komt een merkwaardige gast een vreemd uitziende schelp bij Herbie inleveren. De man draagt een lange regenjas en een grote kap verhuld zijn gezicht in een donkere schaduw.
Dit is het begin van een stormachtig en ruw avontuur wat uitmondt op een strijd van leven dood. Kan Herbie zijn grootste angst onder ogen komen?

“Ik wil iets zeggen, maar een windvlaag rukt de woorden weg en probeert mijn amandelen ook mee te nemen.”

Dit boek wordt aanbevolen voor kinderen vanaf 9 jaar en ik kan het je van harte aanbevelen. Dit boek zit geen moment stil! Het verhaal is spannend, grappig en eigenzinnig. Je leeft volledig mee met Herbie en Violet. En op het moment dat Gargantis in beeld komt, kon ik (als volwassene) niet meer stoppen met lezen.
Ik denk dat veel jonge lezers dit boek leuk gaan vinden. Het is geen moment saai en zelfs spannend op het eind. Het is goed geschreven, waarbij je als lezer echt volledig opgaat in het verhaal. Ik kan je eerlijk zeggen dat ik er enorm van genoten heb! Wie of wat is Gargantis nu en wat wil die nu precies? En wat zit er in die aangespoelde fles vol rare tekens? En de vraag der vragen… Wie is die rare man met die donkere kap?

Wat ik wel een klein minpuntje vind, is dat je wel echt deel 1 (Het geheim van Malamander) moet hebben gelezen om bepaalde stukken van dit boek te snappen. Hoe Herbie bijvoorbeeld in Owee aan zee is binnengedreven of Violet. Maar ook de vijand van Owee aan zee, Sebastiaan Aals. Dit boek verklapt te veel om dan aan deel 1 te beginnen.
Dus mocht je nog een mooi boek wil hebben voor je verjaardag, vraag ‘Het geheim van Malamander’, ‘Het geheim van Gargantis’ en in het najaar komt deel 3 uit, ‘Het geheim van de Schaduwgruw’.

Het boek bevat ook mooie illustraties, waaronder een plattegrond van Owee aan zee. Maar ook elk hoofdstuk heeft zijn eigen plaatje gekregen, die verband houdt met het hoofdstuk. De hoofdstukken zijn kort, waardoor het lekker wegleest.

Mocht je gek zijn op verhalen bomvol oude legendes en geheime codes, dan is dit boek echt wat voor jou. Ik denk dat je de komende dagen heerlijk op je bed/ bank of buiten ligt te lezen!

Voor mij een kinderboek gevuld met 4 inktpotjes!
Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...