zaterdag 5 juni 2021

Alles op het spel van Tamara Haagmans

 


Lily en Jim lijken twee totaal andere mensen en niets met elkaar gemeen te hebben. Maar is dit zo?

 

Alles op het spel’ is een draaikolk van emoties, waarin ik meegesleept werd en moest doorlezen tot het einde. Het verhaal is emotioneel maar ook grappig en het geeft wijze levenslessen mee.

 

Lily is na een beladen verleden eindelijk op weg om haar droom waar te maken. Ze mag meedoen in de videoclip van de jongensband Unity en is hier heel blij mee. Dansen is namelijk haar passie. Vroeger leek ze danseres te gaan worden maar een vreselijke ziekte gooide haar leven compleet overhoop. Overbeschermd door haar liefhebbende ouders en haar dokter verdween haar mooie toekomst. Nu lijkt ze genezen te zijn en wil ze in het geheim haar wensen waarmaken.

 

Na haar angstaanjagende ontmoeting met een arrogante klootzak besloot Lily dat ze met deze gast niets te maken wou hebben. Het noodlot besliste echter anders. Stilaan wordt duidelijk dat deze knappe jongen niet alleen game- expert is maar in zijn vrije tijd ook Batman. Zal Lily haar hart durven openen voor deze mysterieuze man en gaat haar ultieme droom in vervulling?

 

Ik wil niets verraden maar wat ik je zeker kan vertellen is dat ik met 'Alles op het spel' een heftige trip doormaakte.

Door de ogen van Lily en Jim zag ik hoe zij alles beleefden. Het verhaal gaat niet alleen over rozengeur en maneschijn en ik was gepakt door hoe alle karakters met hun situatie omgingen.

 

Tamara Haagmans schrijft in een luchtige maar ook rake, prikkelende en eerlijke stijl over zware onderwerpen. Het gaat over verlies, rouw maar ook over vechten, hoop en je eigen keuzes maken.

 

De scènes van Batman en Sneeuwwitje in het ziekenhuis zijn vertederend en tegelijkertijd pijnlijk realistisch. Deze zetten me aan het denken en laten me voelen hoe dit echt moet voelen wanneer je als kind ziek bent.  Het verhaal van Lily laat dan weer zien hoe iedereen haar als porselein behandelde toen ze ziek werd en hoe moeilijk dit voor haar was. Jim heeft ook zijn redenen voor zijn acties en zijn verhaal komt later meer op de voorgrond.

 

‘Alles op het spel’ verbloemt de moeilijke beslissingen niet en toont het leven zoals het is. De kracht van het verhaal zit in de ervaring van de hoofdpersonages, hun familie en vrienden die me laten meekijken in hun hart en verstand. Deze Feelgoodroman met een serieuze ondertoon wordt verteld met een lichtheid en humor die het verhaal zo mooi en echt maakt.

 

Het einde past perfect bij dit wonderlijk ontroerend en toch ook hoopvol boek.

 

‘Alles op het spel’ gaat niet alleen over afscheid maar vooral over familie, doorzettingsvermogen en liefde.

 

 

4.5 inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...