dinsdag 29 juni 2021

Het hotel op de rots van Mel Hartman




He lekker ik kan heerlijk buiten in het zonnetje zitten met een nieuw boek van Mel Hartman. De cover van Het hotel op de rotsziet er mysterieus uit en samen met de titel wekt deze mijn nieuwsgierigheid op. Na het lezen van de achterflap weet ik niet hoe snel ik moet gaan starten met het lezen. Al snel wordt het heerlijk schijnende zonnetje waar ik in zit overschaduwd door het noodweer, want de auteur heeft zo beeldend geschreven dat ik het noodweer voor me zie, maar dat is niet het enige uit het verhaal wat ik in gedachten voor me zie. Soms mag mijn fantasie wel wat minder.

De wolken lijken op dikke wollige, zwarte schapen, maar an schapen die op bloed ut zijn en je aanvallen als ze je in de gaten krijgen, Hella huivert en voelt zich opeens erg ongemakkelijk, die vervloekte fantasie van haar.

Tijdens het noodweer strandden er drie gezinnen bij `Het hotel op de rots. Nadat ze goed en wel in het hotel zijn aangekomen zijn de ouders van Hella en Serge, Andy en Maggy en Willy ineens verdwenen. De houterige robotachtige receptionist geeft aan dat het spel begonnen is en dat is alles wat ze te horen krijgen. Maar voor ze op onderzoek uit kunnen gaan begint het hotel op zijn grondvesten te schudden en te bewegen. De kinderen / tieners dienen zich goed wast te houden, ze vliegen de lucht in! En dan plots hangt het hotel stil in de lucht. Ze besluiten op onderzoek uit te gaan en ze nemen de trap naar de eerste verdieping. Wanneer een van de kinderen die kamer ingaat sluit de kamerdeur en kan deze niet meer open. Wat gebeurt er in vredesnaam allemaal in die magische hotelkamer?

Mel Hartman heeft in dit verhaal aan alle personages wel iets aan herkenbaar gedrag (denk hierbij aan pesten, egoïstisch, liegen, afzetten tegen ouders etc.) of een angst meegegeven. Het zal vast voor de lezers herkenbaar zal zijn en in sommige gevallen misschien confronterend. Mel houdt ze als het ware een spiegel voor. Wanneer ik aan het einde van het verhaal ben krijg ik nog een verrassing voorgeschoteld. Loopt het verhaal echt zo af of?

Het hotel op de rotsis een spannend en mysterieus jeugdboek waar duidelijke en goede boodschappen in zijn verwerkt. Alle lezers kunnen naast het genieten tijdens het lezen van het boeiende en magische verhaal ook nog wat leren!  De vlotte en plezierige schrijfwijze van de auteur zorgt er voor dat ik als lezer door het verhaal heen vlieg. Mel Hartman heeft met haar debuut een goed jeugdboek op de plank gelegd en krijgt van mij 4 vette Inktpotjes!

Jacqueline


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...